Een 'smart grid' is een intelligent netwerk. Hier en daar wordt er al mee geëxperimenteerd, zoals in sommige Amerikaanse staten of in Duitsland. Alleen lijkt er bij ons weinig interesse voor te zijn. En dat is jammer, want met zo'n nieuwsoortig net zouden vraag en aanbod in real time en afhankelijk van de beschikbaarheid van hernieuwbare energie op elkaar worden afgestemd en zou tegelijk het verbruik kunnen worden gedrukt. Een dergelijke smart grid zou namelijk ook stroom kunnen leveren aan apparaten wanneer die het meest beschikbaar is. Omgekeerd zouden apparaten dan weer de curve kunnen afvlakken bij pieken in het verbruik. Een elektrische auto zou bijvoorbeeld een deel van de energie van zijn batterij ten dienste kunnen stellen van een woning en toch een door de gebruiker bepaald veiligheidsrijbereik kunnen behouden.
Elon Musk, de grote baas van Tesla, wil zo'n intelligent elektriciteitsnet uitbouwen door batterijen voor thuis te gaan produceren. Concreet zijn die Powerwall-batterijen grote lithium-ionbatterijen die relatief weinig plaats innemen (1,30 meter hoog, 86 centimeter breed en 18 centimeter dik) en waarvan twee versies bestaan (7 of 10 killowattuur). Ze worden verkocht voor respectievelijk 3.000 en 3.500 dollar (exclusief plaatsing) en zullen worden geproduceerd vanaf het derde trimester van 2015.
De interesse is duidelijk groter dan verwacht, want Tesla heeft al 38.000 reservaties opgetekend, waarvan 2.800 door bedrijven. De charismatische CEO laat weten dat de batterijen al uitverkocht zijn tot half volgend jaar. In Europa zullen de batterijen van Tesla worden verkocht onder de merknaam Panasonic. Het Japanse bedrijf heeft echter nog geen prijzen aangekondigd en we vragen ons dan ook af of de batterijen in Europa niet duurder zullen zijn. In Duitsland bestaat er al een fiscale stimulus voor dit soort investeringen (een premie van 1.000 euro voor een investering van 6.000 euro).
Tesla en Panasonic onderhouden al sinds 2008 nauwe banden en zijn samen begonnen aan de bouw van een gigantische batterijenfabriek voor een bedrag van een miljard dollar. De fabriek gaat open in 2017 in zal 930.000 vierkante meter groot zijn. Er zullen op termijn 6.500 mensen werken en 500.000 batterijen per jaar worden gebouwd. Het zal dan gaan om batterijen voor auto's, maar ook voor woningen, want het is daar dat ook de Powerwell-batterijen zullen worden geproduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!