We weten allemaal dat Toyota auto’s bouwt, vooral steeds meer hybrides, maar de heftrucks van het bedrijf zijn minder bekend. Dat is jammer, want die tak is interessant om meerdere redenen. Zo hebben de Japanners een hernieuwbare manier bedacht om de waterstof te maken waarmee deze heftrucks worden gevoed.
Windmolen
Toyota wekt stroom op met windmolens. Die elektriciteit gaat naar een elektrolysebad dat waterstof maakt. De waterstof wordt vervolgens met een vrachtwagen naar de fabrieken en opslagplaatsen vervoerd, waar ze wordt gebruikt om de heftrucks te voeden. Natuurlijk zouden die ook rechtstreeks op elektriciteit kunnen werken, maar omdat de fabrieken dag en nacht actief zijn, moeten laadbeurten zo kort mogelijk duren. En waterstof kunnen ze in een paar minuten tanken.
Met openbare middelen
Het project is opgezet met steun van de overheid, die deze toepassing interessant vindt omdat ze volledig hernieuwbaar is. Het kan een idee zijn voor het zuiden van ons land. Het Waalse Gewest wil dieselmotoren namelijk bannen tegen 2030 en een ambitieuze politiek voeren om alternatieve brandstoffen te promoten. Goed om weten: in België gebruikt de Colruyt-groep deze techniek al een paar jaar. Daarmee is Toyota’s nieuws dus niet zo exclusief. De supermarktketen gebruikt namelijk al een tijdje het stroomoverschot van zijn eigen windmolens om waterstof te produceren voor de heftrucks die op zijn site in Halle rondrijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!