Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Uber Otto: de eerste levering met een vrachtwagen zonder chauffeur

Geschreven door Olivier Maloteaux op 27-10-2016

In de Verenigde Staten heeft een afdeling van Uber gezorgd voor de eerste levering met een zelfrijdende vrachtwagen.

De zelfrijdende auto heeft de wind in de zeilen in de Verenigde Staten. De overheid financiert de ontwikkeling en het bekende vervoerbedrijf Uber heeft in het land van Uncle Sam zelfs een dienst voor auto’s zonder bestuurder opgericht. Maar het Amerikaanse bedrijf stopt daar niet: de afdeling Otto, die gespecialiseerd is in software voor zelfrijdende voertuigen, heeft met een vrachtwagen zonder chauffeur een echte levering uitgevoerd. Dat gebeurde op 20 oktober in Colorado. Verslag van een modern verhaal.

50.000 bierblikjes

Het is ongetwijfeld de eerste keer dat de chauffeur rustig kon toekijken hoe zijn vrachtwagen met 55 mph (89 km/u) over de weg reed zonder bestuurder. Het bedrijf Otto plaatste toch een professionele chauffeur in de vrachtwagen, maar hij nam het stuur alleen in handen voor de manoeuvres om de snelweg op en af te rijden. De Volvo reed dus over de hele lengte van Interstate 25 tussen Fort Collins en Colorado Springs zelf. De vrachtwagen legde een traject van 200 km af, volgeladen met 51.744 bierblikjes van Budweiser. Hij bracht de lading op de bestemming door de weg te ‘lezen’ met zijn camera’s, radars en sensoren.

De toekomst van het wegtransport?

Volgens meerdere experten zullen de eerste toepassingen van autonome auto’s plaatsvinden in de  transportsector. De vrachtwagens zonder bestuurder komen dus eerder dan de zelfrijdende auto’s. De technologie is beter afgestemd op lange snelwegtrajecten dan op de stad, waar het verkeer chaotischer verloopt met de verschillende soorten voertuigen en voetgangers. Gezien het succes van deze eerste levering zonder chauffeur, zullen Otto (een start-up opgericht door voormalige Google-ontwikkelaars die in augustus verkocht werd aan Uber voor 680 miljoen dollar) en Anheuser-Busch (eigenaar van Budweiser) nog verder samenwerken in Amerikaanse staten die zelfrijdende auto’s toelaten. Misschien betekent dit op termijn wel het einde van het beroep vrachtwagenchauffeur?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten