De Zweedse constructeur Volvo heeft zijn testprogramma Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System) afgesloten. Een standaard S60 T4 werd uitgerust met een vliegwiel in de achteras. Tijdens het vertragen wordt de motor uitgeschakeld en de bewegingsenergie van de auto gebruikt om het vliegwiel aan te zwengelen tot toerentallen van liefst 60.000 o/m. Wanneer de auto terug optrekt, wordt de bewegingsenergie van het vliegwiel via een aparte overbrenging naar de achterwielen gestuurd, zodat de benzinemotor wordt ontlast. Het vliegwiel kan tot 80 pk extra genereren, waardoor de S60 slechts 5,5 seconden nodig heeft om naar 100 km/h te spurten terwijl hij toch 25 procent zuiniger is.
Het is niet de eerste keer dat Volvo experimenteert met energierecuperatie. In de jaren '80 reed al een Volvo 260 rond met een groot stalen vliegwiel, een technologie waarmee ook andere constructeurs destijds tests uitvoerden. Maar die systemen waren loodzwaar en plaatsrovend en daarom onhandig om in gebruik te nemen. Het vliegwiel dat Volvo vandaag toepast, is van koolstofvezel gemaakt en met een diameter van slechts 20 centimeter is het ook erg compact. Daardoor weegt het slechts 6 kilo. Omdat het bovendien in een luchtledige huls draait, is de wrijvingsweerstand erg klein.
Volvo spreekt zich nog niet uit over serieproductie, maar meldt wel te bestuderen of zoiets een mogelijkheid is. Een obstakel is dat het vliegwiel vooral voordeel levert bij stop-startverkeer en bijna volledig nutteloos wordt bij constante snelheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!