Volkswagen koos voor een motorische spreidstand tijdens het Motorensymposium van Wenen dit jaar. De Duitsers pakten er namelijk uit met zowel een 1.0-driecilinder als met een 6.0-twaalfcilinder. Vooral die laatste motor wekt verbazing in een tijd waarin de meeste constructeurs afstand hebben genomen van zo'n grote motoren. De W12 (die bestaat uit twee V6-blokken) is volledig vernieuwd. Hij gebruikt een nieuw type injectie en krijgt daarom het toevoegsel TPI (en dus niet TSI zoals andere VW-turbobenzines). Verder koos VW voor nieuwe twin scroll-turbo's, een nieuwe cilinderwandbekleding, een andere koeling, actieve motorsteunen, een actieve cilinderuitschakeling en een stop-start. De W12 is bedoeld voor de nieuwe SUV Bentley Bentayga en krijgt in die auto trouwens een specifiek oliecircuit om te vermijden dat de motor 'droog' komt te staan onder extreme terreinhoeken.
Lijnrecht tegenover de twaalficilinder (en naast een nieuwe 2.0 TFSI voor de volgende Audi A4) pakten de ingenieurs uit met een nagelnieuwe 1.0-driecilinder die moet aantonen hoeveel potentieel er nog in verbrandingsmotoren zit. De hier voorgestelde éénliter ontwikkelt namelijk zo'n 272 pk en 270 Nm. Om dergelijke hoge waarden te halen, gebruikte Volkswagen een elektrische turbocompressor die een ongeziene maximale laaddruk kan opbouwen en tot drie keer meer lucht in de verbrandingskamers kan persen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!