Volkswagen gaf een stand van zaken van zijn projecten tijdens een internationaal symposium in Wenen, Oostenrijk. De groep maakt zich op voor de lancering van een nieuwe generatie modulaire benzinemotoren. Het gaat om krachtbronnen met een kleine cilinderinhoud en drukvoeding, kwestie van een hoog rendement te halen en zowel het verbruik als de CO2-uitstoot te beperken.
VGT
Het nieuwe EA2111 evo-gamma is een familie van modulaire motoren met meer vermogen, minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot dan hun voorgangers. De mechaniek gebruikt een turbocompressor met variabele geometrie (VGT) en draait volgens de Miller-verbrandingscyclus, zoals de nieuwe tweeliter die Audi lanceerde in de nieuwe A4.
130 tot 150 pk
De nieuwe 1.5 zou vermogens leveren van 130 tot 150 pk. Deze motor vervangt de 1.4’s van de huidige generatie en dient als basis voor toekomstige hybrides die zullen verschijnen van toekomstige compacte SUV’s (zoals de T-Cross, T-Cross Breeze of T-Roc) en van de Golf en Tiguan. De nieuwe 1.5 wordt wellicht gebouwd vanaf het einde van het jaar, al is dat nog niet bevestigd.
Cilinderinhoud geen toeval
De cilinderinhoud van 1,5 liter werd niet per toeval gekozen. Die past namelijk het beste bij de Chinese fiscaliteit. De drukvoeding is dan weer bedoeld om een genereus koppel te leveren vanaf de laagste toerentallen, zelfs onder 1.300 tr/min. De TSI-motor beschikt ook over een cilinderuitschakeling (van de tweede en de vierde cilinder), wat de energetische efficiëntie met 10 procent verbetert. Het injectiesysteem is ook van de laatste generatie en doet de druk toenemen tot 350 bar om vervuilende uitstoot of deeltjes te beperken. Binnenkort te ontdekken …
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!