Gezien het aantal gegevens dat moet worden verwerkt, vraagt het real-time aansturen van de verkeersstromen een enorme rekenkracht. Daarom heeft Volkswagen beslist om te gaan testen met een kwantumcomputer. Het werkt samen met het bedrijf D-Wave voor het op punt zetten van deze technologie, die een processor in een cryogene kamer vereist. Teams in San Francisco (Verenigde Staten) en München (Duitsland) gaan samen werken aan software en processen die bestuurders moeten helpen om files in real-time te vermijden. Het project wordt concreet toegepast in Peking, met gegevens van de 10.000 taxi’s die in de Chinese megastad rondrijden.
Kwantumcomputer
Een kwantumcomputer werkt niet volgens de binaire logica van een traditionele computer. Hij gebruikt de kwantumeigenschappen van materie om met meerdere waarden te kunnen werken. Daarmee moet hij meer gegevens tegelijk kunnen verwerken en sneller kunnen rekenen. De technologie staat nog in haar kinderschoenen, maar toont nu al haar potentieel bij combinatieberekeningen en cryptografie (dataversleuteling). Ze vereist echter nieuwe algoritmes en andere programmeermethodes.
Visie van Volkswagen
Volkswagen wil in de eerste plaats zijn ingenieurs voorbereiden op kwantuminformatica. Door ze te laten wennen aan de technologie, zal de constructeur sneller hulpmiddelen op poten kunnen zetten die klassieke en kwantumcomputers combineren. Een van de beoogde toepassingsgebieden is uiteraard de real-time aansturing van het verkeer en dus het rijden in zelfstandige rijmodus. Temeer omdat de huidige generatie computers al snel overweldigd zal worden door de datahoeveelheid die ze moeten verwerken (verkeer, rijtijd, kost, energiebalans, geolokalisering enzovoort).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!