De Epowers-onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het onderzoekscentrum VUB Mobi hebben een hulpmiddel ontwikkeld om de oplaadtijd van elektrische auto's te verkorten door te werken aan een 800 V-oplaadinfrastructuur.
Deze technologie vergroot ook het bereik van elektrische voertuigen, zodat ze met een beperkt aantal oplaadbeurten tot 1000 km kunnen afleggen. Het VUB-team werkt ook aan intelligent laadbeheer. Hierdoor kan een elektrische auto in maximaal 10 minuten worden opgeladen.
Samenwerken met fabrikanten
De groep onderzoekers van de VUB, onder leiding van Prof. Omar Hegazy, hoofd van het Epowers-team, werkt samen met "grote spelers" in de auto-industrie. Hun werk richt zich op vermogenselektronica en aandrijflijnen. Hun werk omvat ook intelligente groene energieoplossingen met intelligente regelsystemen. Daarnaast hebben ze nieuwe concepten ontwikkeld voor oplaadinfrastructuren met een capaciteit van 350 kW die werken bij een spanning van 800 V.
Ze hebben ook breedbandmaterialen gebruikt zoals siliciumcarbide (SiC) en galliumnitride (stikstof) (GaN). Hun lader is efficiënter: tot 98% vergeleken met 94% voor conventionele infrastructuren. Dit bespaart energie en vermindert de druk op het elektriciteitsnet tijdens het opladen.
Intelligente mobiliteit
De door Epower ontwikkelde technologie kan in de nabije toekomst op grote schaal worden toegepast op wagenparken en het oplaadnetwerk. De VUB hoopt dat een dergelijke oplossing het reizen met elektrische auto's over lange afstanden kan vergemakkelijken. Het doel is duidelijk om ze aangenamer en goedkoper te maken.
"Autonomie ligt in de lijn van intelligente mobiliteit en het transport van morgen, evenals de visie van mobility as a service (MaaS), aangepast aan de behoeften van toekomstige klanten die lange afstanden willen afleggen met elektrische voertuigen," legt Omar Hegazy uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!