Herbert Diess kwam na Dieselgate over van BMW en nam de touwtjes over bij Volkswagen, waar hij een investeringsplan van 73 miljard euro lanceerde voor elektrische voertuigen. Maar elektrische mobilteit is maar één stap richting de toekomst, met autonoom rijden als tweede stap. Diess zegt daarover dat de commercialisering van volledig autonome auto's binnen de 5 tot 10 jaar kan gebeuren.
Chips en articifiële intelligentie
Om zijn punt te ondersteunen, heeft Diess het vooral over de razendsnelle evolutie van artificiële intelligentie, geholpen door de constante progressie qua prestaties van de processoren die onder meer in auto's worden gebruikt. Elektronische chips die het mogelijk maken om augmented reality (AR), hyperconnectiviteit en machine learning van de systemen aan boord op een steeds efficiëntere en snellere manier te integreren. Deze vorderingen zijn vooral merkbaar op onze smartphones en andere geconnecteerde toestellen, maar de auto zou volgens de baas van Volkswagen ook vrij snel de pas moeten volgen.
"Het valt te voorspellen dat de systemen aan boord binnenkort in staat zullen zijn om zelfs de complexe situaties van autonoom rijden te beheersen", zegt Diess.
Enkele geruchten over een fusie of samenwerking tussen Volkswagen en Tesla lijken deze uitspraken te voeden, de Amerikaanse constructeur is dan ook al vrij ver gevorderd in de ontwikkeling van zijn Autopilot. We bedenken dat VW verwacht 26 miljoen elektrische auto's te verkopen tegen 2030 op wereldschaal, waarvan 75% op basis van de MEB-architectuur, met de rest op het high-performance PPE-platform (Porsche, Bentley, etc.). De Duitse groep wil echter ook zijn eigen softwareplatform ontwikkelen voor zijn modellen, aangezien de integratie van rijhulpsystemen en autonome functies een aanzienlijk voordeel zou kunnen vormen, net zoals Apple of... Tesla dat al hebben.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!