Ultrasnel inductieladen is nog niet voor vandaag, maar misschien wel voor morgen. En dat is belangrijk, want de elektrische auto heeft een gevarieerde en efficiënte snellaadinfrastructuur nodig om op lange trajecten flexibel en comfortabel te kunnen blijven rijden. Er komen steeds betere oplaadstations met een hoger rendement en vermogen, zoals die van ABB Terra. Maar inductief laden kan parkeerplaatsen veranderen in draadloze, tijdbesparende oplaadzones. En dat weet Volkswagen natuurlijk ook.
>> Lees ook - inductieladen, wordt dat wat?
Daarom werk de VW-groep via zijn Amerikaanse innovatiehub ORNL (Oak Ridge National Laboratory) samen met de Universiteit van Tennessee, met de bedoeling een performant inductielaadsysteem te ontwikkelen. De eerste resultaten zijn bemoedigend. De ingenieurs zijn er al in geslaagd om het laadvermogen van de Porsche Taycan die als laboratoriummuis dient te verhogen van de onaantrekkelijke 6,6 kW tot een bemoedigende 120 kW. Dit vermogen maakt het al mogelijk om in ongeveer 30 minuten van 10% naar 80% op te laden. Maar dit is nog steeds niet genoeg. Het doel is 300 kW te bereiken, zodat diezelfde laadsessie niet langer dan 10 minuten hoeft te duren. Niet meer dan een kwestie van tijd, aldus het interdisciplinaire ontwikkelingsteam.
>> Lees ook - magnetische snelwegen maken stekkers overbodig
Er wordt niet alleen gewerkt aan een snel inductielaadsysteem, maar ook aan materialen voor het koetswerk en het interieur van elektrische voertuigen. Daarbij wordt gezocht naar nieuwe recyclingconcepten voor materialen die momenteel als niet-recycleerbaar worden beschouwd.
Foto's: Carlos Jones/ORNL, U.S. Dept. of Energy
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!