De Bosch-site in Stuttgart-Feuerbach ondergaat, net als sommige andere fabrieken van de Duitse multinational, een transformatie. Een deel van de oppervlakte die tot hiertoe bestemd was voor diesel, wordt nu ingezet voor brandstofcellen op waterstof (H2). Een concrete stap in een investeringsplan van 2,5 miljard euro tussen 2021 en 2025 voor H2-technologie. Tegen 2030 zou het totale budget moeten oplopen tot 5 miljard euro. Bosch wil namelijk een centrale rol spelen in de ontwikkeling van de waterstofmarkt.
Iveco-vrachtwagen op waterstof
Het meest concrete resultaat in 2023 is een vrachtwagen met brandstofcel van Nikola en Iveco, waarvan de orderboeken reeds geopend zijn. Die vrachtwagen beschikt over de volledige suite van Bosch-waterstofonderdelen. De dieselmotor wordt vervangen door een duo van brandstofcellen die een geïntegreerde elektromotor voeden. De achterkant van de cabine is verlengd om de waterstoftanks te herbergen, met een totale capaciteit van 70 kilo waterstof. Daarmee moet de vrachtwagen tot 800 km kunnen rijden. Tanken duurt vervolgens een twintigtal minuten.
De twee FCPM-modules (Fuel Cell Power Module) ontwikkelen elk 200 kW (272 pk) om deze 40-tonner aan te drijven. De Nikola Tre op waterstof is de vrucht van de samenwerking tussen Bosch en Nikola Motors in de VS. Deze samenwerking heeft het mogelijk gemaakt om de brandstofcellen in volume te beginnen produceren, al verloopt dat proces nog handmatig.
Bedrijfsvoertuigen
Bosch richt zich echter niet alleen op vrachtwagens. In Feuerbach zijn er prototypes van de Volkswagen e-Crafter die hun VW-logo hebben verloren, net als hun batterij. De Bosch-ingenieurs hebben er namelijk hun FCPM in gemonteerd, met een positief resultaat: de actieradius is toegenomen van 173 km op de batterij tot 500 km op waterstof. Tanken duurt in dit geval maar 6 tot 10 minuten, tegenover een laadtijd van 45 minuten. Bovendien kon de brandstofcel worden geplaatst zonder verlies aan laadruimte en nam de topsnelheid toe van 90 km/u naar 115 km/u. Het bewijs dat de brandstofcel beter aan bepaalde behoeften kan voldoen dan batterij-elektrische voertuigen.
LCV's in het vizier
Maar bedrijven moeten hun zinnen zetten op LCV's op waterstof om de infrastructuur van de waterstoftankstations en de publieke subsidies te stimuleren. Dit zou dan de weg kunnen vrijmaken voor auto's op waterstof. Bosch is er al klaar voor, met bijvoorbeeld compacte stalen waterstoftanks ter grootte van een huidige batterij van 80 kWh. Die kunnen dus zonder problemen in de bodem van een elektrische wagen worden ingebouwd, zonder het gewicht te verhogen. Bosch heeft ook al technologie ontwikkeld om verbrandingsmotoren te laten werken op waterstof, net als oplossingen voor elektrolyse en zelfs voor thuisverwarming op waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!