Volgens diverse bronnen werkt Apple aan een elektrische auto. Dat is in elk geval wat Wall Street Journal afleidt uit het feit dat heel wat grote namen van het bedrijf met het appellogo bij grote autoconstructeurs gaan aankloppen. De krant suggereert zelfs dat het computerbedrijf uit het Californische Cupertino met dit grootse project, dat de naam Titan kreeg, de automarkt overhoop wil gooien zoals het eerder al deed met die van de smartphones en de tablets. Met een dergelijk project in de steigers (dat weliswaar nog een paar jaar ontwikkeling zal vergen) is Apple goed geplaatst om Tesla te komen wegconcurreren, dat zelf heeft aangekondigd om met een compact en betaalbaar model echt te willen doorbreken.
De geruchten omtrent Apples autoplannen lijken te worden bevestigd door de klacht die het bedrijf 123 Systems heeft neergelegd bij de rechtbank van Massachusetts. 123 Systems is gespecialiseerd in de bouw van batterijen voor elektrische auto's en beweert dat Apple met een resem van zijn ingenieurs aan de haal is gegaan, die daarbij bovendien de geheimhoudingsclausule zouden verbreken die in hun arbeidscontract is opgenomen. En dat is niet alles, want Tesla-baas Elon Musk had eerder al verteld aan televisiezender Bloomberg dat zijn bedrijf al enkele gesprekken had gevoerd met Apple, zonder daarom in detail in te gaan op de aard van die conversaties.
Het bestaan van een Apple-auto zou wel steek houden, want de auto wordt steeds meer een uitbreiding van het verbonden huis en het mobiele ecosysteem, zo vindt de bank Barclays. Bovendien bezit het bedrijf de nodige middelen om zo'n kolossaal project te ondernemen, want het beurskapitaal bedraagt meer dan 700 miljard dollar.
Toch zijn niet alle analisten even sterk overtuigd. De experten van de Bank of America houden wat meer afstand en denken dat de toenemende contacten tussen Apple en de autosector gewoon betrekking hebben op de infotainmentsystemen in auto's en de besturingssystemen van de voertuigen. Dat is ook mogelijk, net zoals een nauwe samenwerking tussen Apple en bestaande automerken om een nieuwe auto te ontwikkelen, in onderaanneming dus. Het bedrijf heeft namelijk geen enkele ervaring in de autosector, waar de winstmarges bovendien veel kleiner zijn dan in de IT, zeker in vergelijking met de smartphonewereld. We zullen ongetwijfeld nog even geduld moeten oefenen voor we de ware toedracht leren kennen, zeker nu Apple volop in gerechtelijke disputen is verwikkeld met Samsung en Google. En laat dat laatste bedrijf nu net zelf aan het werken zijn aan een zelfstandig rijdende elektrische auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!