Williams Advanced Engineering (WAE) heeft een composietchassis bedacht voor autoconstructeurs waarmee ze eenvoudig op een elektrische aandrijving kunnen overstappen. Het nieuwe concept heet FW-EVX en toont hoe autobouwers hybride of volledig elektrische modellen kunnen bedenken zonder dat ze veel efficiëntie moeten verliezen in het ombouwen van klassieke modellen tot een versie met elektrische aandrijving.
Volledig geoptimaliseerd
FW-EVX is een geoptimaliseerd chassis in de vorm van een skateboard. De composietstructuur is tegelijk stijf en compact en biedt plaats aan elektromotoren (maximaal 4), een batterijpakket en de nodige veiligheidsvoorzieningen. Ook de luchtstromen voor de koeling en de stroomlijn zijn al uitgedokterd en de ophanging in koolstofvezel is ook door Williams bedacht. Volgens de ingenieurs zou het concept zowel in composietmateriaal als in aluminium werken.
Batterij met variabele opstelling
Volgens Craig Wilson, algemeen directeur van WAE, maakt FW-EVX een elektrische auto lichter, veiliger en meer ecologisch dan een conventioneel verbouwd chassis. De ruimtelijke efficiëntie maakt meer plaats vrij voor een grotere batterij en dus voor een groter rijbereik.
In detail
Het conceptuele chassis bestaat uit een erg stijf centraal chassis met crashboxes voor- en achteraan. In het midden zit onder de vloer een bergvak voor de batterijen met daarrond holle ruimtes die vooraan lucht opzuigen en langs de radiatoren leiden om achteraan het effect van een diffuser te creëren. Dit bergvak is gemaakt in koolstofvezel, net zoals de ophanging, die bestaat uit gerecycleerd carbon (80 procent) dat even veel zou kosten als aluminium. Knap werk, dat aantoont tot hoeveel spitsvondigheid de komst van de elektrische auto kan leiden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!