In de marge van het salon van Frankfurt kondigde de Europese baas van Hyundai, Thomas Schmid, aan dat de zelfstandig rijdende auto nog niet voor morgen zou zijn, als gevolg van de traagheid waarmee het juridische kader wordt aangepast. Deze uitspraak werd toen bevestigd door Seigo Kuzumaki, vicedirecteur van het veiligheidsdepartement bij Toyota, die verklaarde dat “ de belangrijkste doelstelling van Toyota de veiligheid is en daarom geen auto ontwikkeld mag worden zonder bestuurder”. Blijkbaar evolueren de zaken heel snel, want ondertussen heeft Toyota dus zijn eerste zelfstandig rijdend voertuig voorgesteld. De constructeur hoopt dit model op de markt te brengen tegen de Olympische Spelen die in 2020 georganiseerd worden in Tokio.
Lexus GS
De auto in kwestie is een Lexus GS, die voor de gelegenheid omgedoopt wordt tot “Highway Teammate. Hij lijkt zijn nut bewezen te hebben tijdens een reeks tests waarbij hij het verkeer moest volgen, maar ook van rijstrook moest veranderen, inhalen en vertragen afhankelijk van andere weggebruikers en potentiële obstakels. Deze autonome GS kan de snelweg verlaten volgens het geselecteerde traject. Op dit moment is de autonome modus echter enkel mogelijk op de autosnelweg, omdat de andere stedelijke zones nog niet op een voldoende nauwkeurige manier in kaart gebracht werden.
Tegen 2020
“We zouden tegen 2020 operationeel willen zijn, op het moment dat Tokio de Olympische Spelen organiseert”, zo verduidelijkte Toyota ter gelegenheid van de demonstratie op een autosnelweg van Tokio. Bovendien legt het merk uit dat het de bedoeling is om het aantal doden en gewonden op de weg te verminderen, maar ook om in tweede instantie het verkeer op de vaak overvolle autosnelwegen te verminderen en vlotter te laten verlopen”. Blijkbaar zou de constructeur al sinds de jaren negentig actief betrokken zijn bij technologieën voor autonoom rijden. Dit gezegd zijnde, sinds een paar maanden is de race om de auto die “alleen rijdt”, enorm versneld. Het is echter nog wachten op een wettelijke omkadering van deze nieuwe technologie. Als de autonome markt snel gedefinieerd wordt, dan zou deze goed kunnen zijn voor 10 miljoen voertuigen tegen 2035.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!