Wanneer je een film live streamt in HD, verteer je daarbij gemiddeld 3 Gigabyte aan data per uur. Om optimaal te kunnen functioneren, verbruikt een zelfstandige auto soms tot 15 Gb… per seconde. Die cijfers komen van Elmar Degenhart, algemeen directeur van Continental. De auto moet met een Cloud verbonden zijn om heel zijn ‘onzichtbare’ omgeving te kunnen zien. Zelf moet hij daar elke minuscule beweging en actie naar doorsturen, terwijl hij tegelijk gegevens van andere voertuigen en de bewegwijzering moet analyseren. En dan sturen zijn eigen sensoren ook nog eens een stortvloed aan informatie door die moet worden verwerkt. De software en algoritmes aan boord moeten dus keihard werken, temeer omdat deze informatiestroom verschillende problemen opwerpt.
Energie
De eerste uitdaging zit er hem in om deze software te leren om enkel zinvolle informatie door te sturen naar de Cloud door de signalen van zijn radars, lidars en camera’s en de gegevens over zijn omgeving die van de Cloud kwamen correct te interpreteren. Om dat alles te beheren, heb je een hele elektronische architectuur nodig. Omdat de autonome sturing permanent online is, moeten ook de servers en de datanetwerken aangepast zijn om de rondflitstende terabytes te verwerken. En al dat dataverkeer en de verwerking daarvan kost ook energie.
Rijbereik met de helft verminderd
Zoveel energie dat sommige experts verwachten dat het rijbereik van zelfstandige auto’s met 50 procent zal afnemen. Scott Gallett, vicepresident marketing bij BorgWarner, zou aan express.be hebben gezegd dat een autonoom voertuig met voldoende stroom in de batterij voor 400 kilometer op die manier maar 200 kilometer ver zou geraken omdat de vele elektronische en informaticasystemen zoveel energie vreten bij het verwerken van al die bytes. Kortom, vandaag vergt de autonome boordinfrastructuur even veel energie als de elektromotoren voor de aandrijving. Daarom menen sommigen dat het voor zelfstandige auto’s aanvankelijk beter is om te beginnen met hybride voertuigen eerder dan met zuiver elektrische.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!