Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Zelfstandige auto’s verbruiken te veel data

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-09-2017

De zelfstandige auto, die doorgaans elektrisch rijdt, moet met een stevige uitdaging afrekenen: de hoeveelheid data die hij live moet kunnen versturen. Sommige experts zien daarin zelfs een rem op de ontwikkeling ervan.

Wanneer je een film live streamt in HD, verteer je daarbij gemiddeld 3 Gigabyte aan data per uur. Om optimaal te kunnen functioneren, verbruikt een zelfstandige auto soms tot 15 Gb… per seconde. Die cijfers komen van Elmar Degenhart, algemeen directeur van Continental. De auto moet met een Cloud verbonden zijn om heel zijn ‘onzichtbare’ omgeving te kunnen zien. Zelf moet hij daar elke minuscule beweging en actie naar doorsturen, terwijl hij tegelijk gegevens van andere voertuigen en de bewegwijzering moet analyseren. En dan sturen zijn eigen sensoren ook nog eens een stortvloed aan informatie door die moet worden verwerkt. De software en algoritmes aan boord moeten dus keihard werken, temeer omdat deze informatiestroom verschillende problemen opwerpt.

Energie

De eerste uitdaging zit er hem in om deze software te leren om enkel zinvolle informatie door te sturen naar de Cloud door de signalen van zijn radars, lidars en camera’s en de gegevens over zijn omgeving die van de Cloud kwamen correct te interpreteren. Om dat alles te beheren, heb je een hele elektronische architectuur nodig. Omdat de autonome sturing permanent online is, moeten ook de servers en de datanetwerken aangepast zijn om de rondflitstende terabytes te verwerken. En al dat dataverkeer en de verwerking daarvan kost ook energie.

Rijbereik met de helft verminderd

Zoveel energie dat sommige experts verwachten dat het rijbereik van zelfstandige auto’s met 50 procent zal afnemen. Scott Gallett, vicepresident marketing bij BorgWarner, zou aan express.be hebben gezegd dat een autonoom voertuig met voldoende stroom in de batterij voor 400 kilometer op die manier maar 200 kilometer ver zou geraken omdat de vele elektronische en informaticasystemen zoveel energie vreten bij het verwerken van al die bytes. Kortom, vandaag vergt de autonome boordinfrastructuur even veel energie als de elektromotoren voor de aandrijving. Daarom menen sommigen dat het voor zelfstandige auto’s aanvankelijk beter is om te beginnen met hybride voertuigen eerder dan met zuiver elektrische.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten