ZF heeft een elektrische aandrijflijn ontwikkeld met een motor van 140 kW (190 pk) en een 2-versnellingsbak. Deze transmissie kan schakelen vanaf 70 km/u. Deze ‘lange versnelling’ heeft als voordeel dat de batterij een beetje wordt gespaard. Zo haalde de VW van de test een autonomie van 420 km in plaats van 400 km. Toegegeven, dat is slechts 5%, maar het gaat hier om een gemiddelde. Op de grote wegen buiten bebouwde kom, en op de snelweg, is de winst al 10 tot 20%. Wat de auto beter geschikt maakt voor lange afstanden. En ook voor bergwegen, want de software kan de stuwkracht aanpassen afhankelijk van het terrein. Bovendien heeft deze versnellingsbak met 2 verzetten nog een andere functie: elektrisch rijden vergemakkelijken met een aanhangwagen. Tenslotte doet deze bak de topsnelheid stijgen (215 km/u in het geval van het prototype, in plaats van 160 km/u met een enkele overbrenging). ZF zegt dat deze transmissie geschikt is voor compacte auto’s tot 250 kW (340 pk). Hij zou al snel moeten gebruikt worden door bepaalde constructeurs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!