CWD is een (elektrisch) gestuurde koppeling die ontwikkeld werd door ZF. Dit systeem gebruikt een robot met elektromotor om de koppeling te openen. Er is dus geen fysieke link meer tussen de koppeling en het linkerpedaal, hoewel het pedaal zelf wel gewoon blijft. Maar je moet niet langer stevig met je voet duwen, een kleine impuls volstaat. Dat is een hele opluchting in de file, waar je been en voet het lastig kunnen krijgen.
Zonder linkervoet
Deze ‘by wire’ oplossing heeft verschillende voordelen. Zo kan de motor of de auto gestart worden zonder dat je het pedaal moet induwen. Je moet dan enkel nog licht tegen het pedaal tikken om te schakelen eens de auto in beweging is. Bovendien kan het systeem corrigeren voor verstrooidheidsfoutjes, zodat de auto niet stilvalt bij een te lage snelheid of bij een noodstop.
Vrijloop
Het CWD heeft bovendien een automatische vrijloopfunctie of “coasting”, zoals we dat al kennen van sommige gerobotiseerde of automatische versnellingsbakken. Op een vals plat of een lichte afdaling wordt de motor ontkoppeld en uitgeschakeld, waarna de auto verder blijft rollen door zijn inertie. De motor wordt dan opnieuw gestart zodra het gaspedaal wordt ingeduwd. Dankzij deze oplossing kan tot 10 % brandstof worden bespaard. ZF geeft nog geen lanceringsdatum voor deze gestuurde koppeling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!