Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Interview / Interview – Stefan Weckbach, elektrisch verantwoordelijke bij Porsche

Geschreven door Xavier Daffe op 10-03-2018

In Genève hadden we een gesprek met Stefan Weckbach, de verantwoordelijke voor het elektrische programma bij Porsche. Zo konden we ons een idee vormen van de stille revolutie die aan de gang is.

  • Mijnheer Weckbach, wat wordt de volgende beslissende stap op het vlak van batterijtechnologie? Wat mogen we verwachten en wanneer?
  • “De technologie heeft de voorbije 10 jaar een gevoelige vooruitgang gemaakt. De volgende grote stap, waarbij we van lithium-ion naar een nieuwe technologie gaan, komt rond 2025. Ondertussen moeten we de lithium-iontechnologie nog verder ontwikkelen.”

“Een elektrische Porsche moet snel laden”

  • Maar tegen dan zal ook de concurrentie al vooruitgang hebben geboekt. Hoe gaat Porsche zich onderscheiden?
  • “Ons doel, en dat is het altijd al geweest, is om de auto met het meest dynamische rijgedrag van zijn segment aan te bieden. Een elektrische Porsche moet niet enkel snel zijn, hij moet ook snel kunnen laden. Met onze 800 Volt-technologie kan je in minder dan 20 minuten al 400 kilometer rijbereik recupereren.”
  • Bij elektrische auto’s gaat het vaak over het onmiddellijk beschikbare koppel en dus over de prestaties. Maar dat geldt voor alle elektrische auto’s. Hoe wil Porsche dan het verschil maken?
  • “Wij willen prestaties die kunnen worden herhaald. Je moet verschillende keren na elkaar van 0 naar 100 km/u kunnen optrekken, en niet alleen dat. We hebben het dan over de prestaties op circuit, over de acceleratie in langs- en ook in dwarsrichting, over rondetijden, een gegarandeerde topsnelheid enzovoort. Dat betekent dat ook het chassis en de remmen moeten presteren.”

“Batterijen met een solide elektrolyt”

  • U verwees eerder naar nieuwe technologie voor de batterijen. Welke is dat, en wat mogen we daarvan verwachten op het vlak van rijbereik, laadtijd, kostprijs,…?
  • “Het is nog moeilijk om daar al precieze cijfers op te kleven. Maar de stap die volgt op de lithium-ionbatterij is die van batterijen met een solide elektrolyt, een veelbelovende technologie op het vlak van energiedichtheid. Vandaag weet ik nog niet of ze klaar zal zijn in 2020, in 2025 of wanneer ook. Daarom moeten we de komende vijf à tien jaar nog de nadruk leggen op lithium-ion.”

“Dieselgate heeft het proces versneld”

  • Denkt u dat Porsche zo sterk op elektriciteit zou hebben ingezet als er geen Dieselgate was geweest?
  • “Hmmm… Als u naar de timing kijkt, is het antwoord duidelijk. Dieselgate is losgebarsten in de herfst van 2015. Destijds waren wij al aan de Mission E aan het werken en hadden we groen licht gekregen van de Board voor een lancering in december. En bij Porsche zijn we al 10 jaar met elektrificatie bezig. Ik veronderstel dat dat uw vraag beantwoordt. Maar het kan wel zijn dat Dieselgate het proces heeft versneld, dat wel.”
  • Denkt u dat u in de toekomst meer elektrische auto’s zal kunnen verkopen dan auto’s met een verbrandingsmotor?
  • “Ja, absoluut. Dat is geen sciencefiction. Maar wanner, dat weet ik eerlijk gezegd ook niet. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we onze atmosferische en drukgevoede motoren opgeven voor sommige van onze modellen, wees gerust.”

Je kan het volledige interview nalezen in AutoGids 1002 van 28 maart 2018.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten