In Frankrijk moeten autoconstructeurs vanaf maart boodschappen in hun publiciteit verwerken die mensen ertoe moeten aanzetten om te carpoolen, het openbaar vervoer te nemen of te voet of met de fiets te gaan. "Pour les trajets courts, privilégiez la marche ou le vélo" (Leg korte trajecten liefst te voet af of neem de fiets), "Pensez à covoiturer" (Denk aan carpoolen) of "Au quotidien, prenez les transports en commun" (Neem voor dagelijkse verplaatsingen het openbaar vervoer"): een van die drie zinnetjes moet als dusdanig duidelijk vermeld worden bij elke reclame voor auto's.
Een beetje zoals de vermelding "Geld lenen kost ook geld" of "Roken schaadt de gezondheid" met andere woorden. En aangezien het 2022 is, hoort daar ook een hashtag bij: #SeDéplacerMoinsPolluer (je milieuvriendelijker verplaatsen).
Boetes tot 50.000 euro
De verplichting geldt voor alle media, ook voor radiopubliciteit (de hashtag hoeft in dat laatste geval niet te worden vermeld). Reclame die niet aan de voorwaarden voldoet, kan worden bestraft met een geldboete die kan oplopen tot 50.000 euro per publicatie.
Of een dergelijke verplichting er bij ons ook zit aan te komen? Vooralsnog niet, maar je kent het spreekwoord: "Als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel"...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!