De Staat Californië heeft de Volkswagengroep ervan beschuldigd tussen 2009 en 2015 op de dieselmotoren van de Audi en VW een systeem te hebben geïnstalleerd dat detecteert wanneer de auto een uitlaatgascontrole ondergaat. Dankzij slimme software wordt de motorsturing dan tijdelijk aangepast om de uitstoot binnen de wettelijke perken te houden. Tijdens normale ritten wordt het mechanisme echter uitgeschakeld, waardoor Volkswagens en Audi’s met een dieselmotor op de weg tot 40 keer de toegelaten NOx-drempels overschrijden, terwijl ze op papier toch aan de normen voldoen.
Niets gehoord, niets gezien
Deze procedure schopt de Amerikaanse overheid, en dan vooral het Federaal agentschap voor milieubescherming (EPA), tegen de schenen. Als de beschuldigingen bewezen worden, staat Volkswagen een heel zware boete voor bedrog te wachten. De boete wordt geschat op 37.500 dollar per voertuig. Als we dat vermenigvuldigen met het aantal ingeschreven dieselauto’s in de Verenigde Staten uit deze periode, zou de eindfactuur tot 18,75 miljard dollar (ongeveer 16 miljard euro) kunnen oplopen. Regeringen van andere landen, waaronder Duitsland en Zuid-Korea, reageren al en vragen om verduidelijking, ook van andere constructeurs ...
Excuses van Volkswagen
Volkswagen heeft ondertussen zijn excuses aangeboden voor het schenden van het vertrouwen van de klanten. Daarop besloot de Duitse constructeur de verkoop van de 2.0 TDI op de Noord-Amerikaanse markt te onderbreken. Door zijn fout toe te geven, zal VW dus de gevolgen moeten dragen van wat de Amerikaanse pers al het softwareschandaal noemt. Deze software werd geïnstalleerd op iets meer dan 482.000 auto's die de naam Clean Diesel (schone diesel) kregen. De zaak heeft nog andere gevolgen, want gisterennamiddag kelderde het aandeel van Volkswagen op de beurs van Frankfurt met 20 %.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!