Op 27 februari 1892 vraagt Rudolf Diesel een patent aan voor een verbrandingsmotor die hij heeft ontwikkeld. Deze “Kraftwärmemaschine” werkt met een hoge compressie in de verbrandingskamer. Hij was oorspronkelijk ontwikkeld om op “zware” plantaardige olie te werken. Later zal aardolie worden gebruikt als gevolg van diverse tests met verschillende brandstoffen.
Industrie
Vanaf 1900 wordt de motor op de markt gebracht, terwijl Diesel dat eigenlijk al in 1894 wou doen. Het was een 1,96-liter met 20 pk. De Duitse ingenieur Rudolf Christian Karl Diesel had er dus geen idee van dat hij met zijn uitvinding het transport zou gaan revolutionariseren. Zijn aanvankelijke bedoeling was namelijk om kleine bedrijven en ambachtslui te motoriseren met een motor die op een goedkope brandstof liep. Hij wou hen op die manier helpen om de concurrentie aan te gaan met de zware industrie, die op koolgestookte stoommachines werkte. Tussen 1911 en 1912 verklaarde hij zijn motor klaar om op plantaardige olie te lopen.
Onder de motorkap
De motor wordt eerst in fabrieken gebruikt, want een diesel is zwaar maar krachtig. Aan het begin van de XXste eeuw maakt hij zijn debuut in onderzeeërs. In 1903 wordt een eerste test uitgevoerd met een aak op de Marne. Maar het eerst koopvaardijschip met een dieselmotor is Deens: de Selandia, in 1912. Dankzij latere uitvindingen, en dan vooral die van Lucien-Eugène Inchauspé en van Robert Bosch, wordt de motor compacter en performanter. Op die manier wordt hij bruikbaar voor oorlogstuigen, landbouwmachines en vrachtwagens, en later ook voor auto’s.
Tragisch einde
In 1913 verdwijnt Rudolf Diesel tijdens een oversteek van de Noordzee. Zijn dood blijft in nevelen gehuld, met speculaties rond de zelfmoord van een wanhopige man tot de moord op een Duitser die met de Britten samenwerkte aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Zijn uitvinding heeft het vandaag moeilijk, en dan zeker onder de motorkap van auto’s. Zijn geesteskind wordt met de vinger gewezen en grote steden willen niets meer van zijn uitstoot weten. In die mate dat we ons beginnen afvragen of de dieselmotor ooit zijn 150ste verjaardag zal kunnen vieren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!