In de eerste helft van 2024 bereikte het aandeel Chinese EV's op de Europese markt een recordwaarde van 11%. Een aanzienlijke stijging, die de opkomst van Chinese merken zoals BYD, NIO en Xpeng duidelijk weerspiegelt. De voornaamste redenen voor de toename zijn de concurrentiële prijzen en geavanceerde technologieën van die Chinese EV's, wat ze vandaag een aantrekkelijker alternatief maakt dan wat de Europese merken in de aanbieding hebben.
Een concurrentiepositie die allicht nog zal verbeteren. Om de Europese importheffingen te omzeilen, overwegen tal van Chinese fabrikanten een deel van de productie naar Europa te halen. Verwacht wordt dat de dalende transportkosten die met die verhuis komen een positieve invloed zullen hebben op de prijs. Met andere woorden, door ze hier te bouwen, zouden die Chinese elektrische wagens nog goedkoper in de markt kunnen worden gezet.
Het Europese antwoord
Wat niet wil zeggen dat de weg daarmee volledig open ligt. Chinese merken kampen nog altijd met vooroordelen over de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun producten. Struikelblokken die zullen moeten overwonnen worden willen die constructeur hier echt naam en faam maken.
Bij de Europese gilde zit de uitdaging dan weer in het betaalbaar maken van hun elektrische technologie. Al zit er ook daar schot in de zaak, getuige de Citroën ë-C3, maar ook de toekomstige elektrische Renault Twingo en de kleine elektrische auto's van de Volkswagen Groep.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!