Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's is in twee jaar tijd met 30% gedaald. Na de daling met -21,56% in 2020 blijft de curve in 2021 immers kelderen met een daling van deze keer 11,2%. In totaal werden er in België in 2021 383.123 nieuwe auto's inschrijvingen, een aantal dat vergelijkbaar is met dat van 1995. Heel wat anders dan het half miljoen per jaar vóór de coronacrisis. Terwijl de pandemie natuurlijk haar sporen heeft nagelaten in 2020 en 2021, ligt de verklaring deze keer in de gevolgen ervan en aan het tekort aan halfgeleiders. Er zijn ook problemen met het containervervoer in Azië. En dan zijn er nog de prijs van auto's en de onzekerheid over ‘groene’ beperkingen, die veel automobilisten naar de tweedehandsmarkt drijven.
Uitgestelde leveringen
Want ondanks de cijfers van Febiac en de FOD Mobiliteit en Vervoer zit de markt niet in het slop. De sector bevestigt dat de orderboeken vol zijn. De inschrijvingen houden echter geen gelijke tred vanwege vertragingen bij de levering. Soms zitten er enkele maanden, of zelfs bijna een heel jaar, tussen de ondertekening van de bestelbon en de levering en dus de inschrijving van het voertuig. Zo werden in december 2021 slechts 20.377 inschrijvingen geregistreerd, tegenover 30.078 in december 2020. 2022 zal wellicht een onrustig jaar blijven voor de automarkt, vooral omdat de halfgeleidercrisis nog niet ten einde is.
BMW op kop
België is het enige land ter wereld waar de automarkt wordt gedomineerd door BMW. Met een marktaandeel van 10,17% voert het Beierse merk namelijk het klassement van de inschrijvingen in 2021 aan. De verklaring is tweeledig: de constructeur is populair bij bedrijfswagenparken en wist bovendien de crisis van elektronische componenten efficiënt te managen om de continuïteit van de leveringen te waarborgen, soms door de standaarduitrusting in zijn modellen aan te passen. BMW wordt gevolgd door Volkswagen en Peugeot. Dit is de top 20 van de populairste merken qua inschrijvingen in België in 2021:
- BMW
- Volkswagen
- Peugeot
- Audi
- Mercedes
- Renault
- Citroën
- Opel
- Skoda
- Toyota
- Ford
- Volvo
- Dacia
- Hyundai
- Kia
- Fiat
- Nissan
- Seat
- Mini
- Mazda
In deze lijst zijn slechts 4 merken gestegen ten opzichte van 2020: BMW (+7,09%), Mazda (+5,10%), Kia (+4,47%) en Mini (+1,22%). Let ook op het bijna-status quo van Audi (-0,13%).
Tesla bedreigd?
Elektrische auto's waren goed voor 5,5% van de nieuwe inschrijvingen in Vlaanderen, voornamelijk door bedrijven en zelfstandigen. De drempel van 10% moet in 2022 worden gehaald, aangezien bedrijven hun vloot nu al moeten beginnen aanpassen met het oog op 2026. Tesla blijft met 3.262 inschrijvingen in 2021, waarvan 528 alleen al in december, aan de leiding. Maar het merk voelt de klap van concurrenten, met name Audi en Volkswagen. Als we Skoda toevoegen, domineren de merken van de VW-groep trouwens de EV-markt in België. We kunnen er zeker van zijn dat Mercedes en de merken van de Hyundai-groep (Kia en Hyundai) en Stellantis (Citroën, DS, Fiat, Opel en Peugeot), evenals het duo Polestar-Volvo en de alliantie Renault-Nissan in 2022 Tesla zullen kunnen afschudden op het gebied van BEV’s.
De geur van benzine
Diesel is overigens definitief in ongenade gevallen. De populairste motoren zijn benzines, met 52% van de nieuwe inschrijvingen. Diesel biedt met 22% nog weerstand tegenover plug-inhybrides (12%) en zelfopladende hybrides (5%). Er werden met andere woorden meer elektrische auto's ingeschreven (5,5%) dan niet-oplaadbare hybrides. De andere, veel minder populaire aandrijfvormen zijn lpg (met een kleine opleving in de belangstelling dankzij Dacia), CNG en waterstof (brandstofcel).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!