In 2024 zal het exact een eeuw geleden zijn dat General Motors een fabriek opende in Antwerpen. Honderd jaar later wil de Amerikaanse autobouwer, die meer dan driekwart eeuw de grootste ter wereld was, maar zich hier in 2017 terugtrok, opnieuw voet aan grond zetten op de Europese (elektrische) automarkt, onder andere met luxemerk Cadillac.
Dat bevestigde Jaclyn McQuaid, die sinds vorige herfst de Europese tak onder haar hoede heeft, in mei aan het dagblad Financial Times.
The General
Van 1931 tot 2008 was GM de grootste autofabrikant van de wereld, maar het Amerikaanse concern werd ondertussen ingehaald door Toyota, de VW-groep, Hyundai-Kia en Stellantis. Hoe de reus zijn overzeese activiteiten afbouwde en zich terugplooide op (vooral) Amerika, was een van de grote verschuivingen van het vorige decennium in de autosector.
De Europese divisie hield de facto op te bestaan doordat ‘The General’ zich in 2010 van Saab ontdeed, vijf jaar later stopte met de import van in Zuid-Korea gebouwde Chevrolets en in 2017 Opel verkocht aan PSA. Er bleef wel nog een restant van het Europese hoofdkwartier in Zürich over.
EU Affairs
Via allerlei wegen staken jaarlijks namelijk nog enkele honderden auto’s de Atlantische Oceaan over, onder andere Chevrolet Corvettes, die via onafhankelijke handelaars aan de man gebracht worden. Ook de Escalade van Cadillac is via die kanalen nog steeds te krijgen in onze contreien.
Het afgelopen jaar opende het bedrijf nieuwe kantoren in Ierland en het Verenigd Koninkrijk, terwijl GM in februari in Brussel ook een nieuwe gezant installeerde die zich met ‘EU Affairs’ bezighoudt. Dat laatste is een ietwat omfloerste term voor lobbywerk.
En België?
De Cadillacs die binnenkort op grotere schaal naar Europa gaan komen, zullen geen V8 dragen, maar een elektromotor. In eerste instantie gaat het om de Lyriq, een elektrische cross-over die sinds een jaar te koop is in de VS en in China. Met de toekomstige Equinox en Blazer, beide eveneens hoogpotige EV’s, heeft ook zustermerk Chevrolet producten in de pijplijn die het hier goed zouden kunnen doen.
De Equinox gaat ginder te koop zijn voor – omgerekend – minder dan 30.000 euro (wetende dat auto’s in de VS systematisch voor een lagere prijs verkocht worden dan in Europa). GM heeft ook de optie om in China onder de merknaam Buick gebouwde modellen in Europa te importeren. Hoe dan ook zijn in eerste instantie de Scandinavische landen aan de beurt. Een terugkeer naar België is nog niet officieel aangekondigd, maar ligt voor de hand.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!