In een online enquête bij 2.000 Vlamingen stelde mobiliteitsorganisatie VAB vast dat bijna een op twee de aankoop van een nieuwe auto uitstelt omwille van onzekerheden met betrekking tot de overgang naar 'schone' mobiliteit. Maar ook andere criteria spelen mee, waaronder de wachttijden en de vermindering van het aantal kilometers als gevolg van de pandemie en de gevolgen daarvan voor het dagelijks leven.
Uit het onderzoek blijkt dat 20% van de 18-24-jarigen aarzelt om een nieuwe auto te kopen omdat de wachttijd te lang is. Dat criterium is een rem voor 6% van de ondervraagden in het algemeen. Een andere belangrijke factor is het aantal afgelegde kilometers. Door de beperkingen op het gebied van het ‘openbare leven’ en vrijetijdsbestedingen, maar ook door de groei van het telewerken, heeft 30% van de respondenten sinds het begin van de pandemie een aanzienlijke daling van het aantal met de auto afgelegde kilometers geconstateerd. Dat doet vragen rijzen over het soort motorisering dat nodig is – het is niet duidelijk of deze situatie zo zal blijven en of telewerken ‘na’ Covid-19 de nieuwe norm zal worden.
Verbrandingsmotor of niet?
Heel wat mensen vragen zich dan ook af welke aandrijving ze moeten kiezen: met uitsluitend een verbrandingsmotor – benzine, diesel, CNG? – elektrisch, of een mix van de twee –(oplaadbare) hybride. Die vraag rijst bij de aankoop van een nieuw voertuig. Wat de aankoop van een tweedehandsexemplaar betreft, kiest de meerderheid van de respondenten voor een verbrandingsmodel, dat altijd als de ‘veiligste optie’ wordt beschouwd.
Sneller een tweedehandsauto
Het voordeel van tweedehandsauto's is dat ze onmiddellijk beschikbaar zijn, wat een zeer belangrijk criterium is, zoals Wim Van den Hende, manager van VAB-tweedehandswagens, uitlegt: "Ze zijn sceptisch over elektrificatie, dus kopen ze liever een jonge, gebruikte auto met verbrandingsmotor voor de komende vijf of zes jaar. Een keuze die 42% van de 18-24-jarigen maken en 38% van de 25-34-jarigen. In totaal kiest slechts 35% van de ondervraagden voor een nieuwe auto, terwijl 8% kiest voor een bedrijfswagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!