Niet genoeg actieradius, niet genoeg oplaadstations en te duur. Dat is de perceptie van de Belgen over de elektrische auto. De Automotive Disruption Radar (ADR) van Roland Berger analyseert de evolutie van de mobiliteit naar de auto van morgen in 23 landen, op basis van 26 criteria. België is een van de geanalyseerde landen. Uit deze tweejaarlijkse studie blijkt dat de infrastructuur in België positief evolueert, met 5,4 oplaadstations per 100 km weg.
4e in Europa
Volgens deze berekening doet België beter dan Duitsland (3/100 km) of Frankrijk (1,8/100 km). De koplopers blijven Nederland (37,5 oplaadpunten per 100 km), Noorwegen (15,3/100 km) en Zweden (6/100 km). Niet alleen het aantal stopcontacten, maar ook de progressie is een van de beste, met een jaarlijkse groei van 66% sinds 2007. Dat de situatie in het noorden en het zuiden van het land sterk verschilt, lijkt in het verslag echter niet in aanmerking te zijn genomen.
Prijs en rijbereik
40% van de ondervraagden in België zegt bereid te zijn een elektrische auto te kopen (tegenover 25% in 2020). Voor alle landen waar de ADR-studie werd afgenomen samen, is dat gemiddeld 60%. Het grootste obstakel is voor 69% van de Belgische respondenten de prijs! Voor 47% van hen is dat de ontoereikende oplaadinfrastructuur. En voor 43% van de ondervraagde Belgen is de nog steeds te geringe actieradius van elektrische auto's het probleem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!