De ACEA – kort voor Association des Constructeurs Européens d’Automobiles of dus de belangenvereniging van de Europese autobouwers – legde recent zijn rapport neer over het reilen en zeilen in autoland tussen 2018 en 2022. Met als meest opmerkelijke cijfer het aandeel elektrische wagens in de totale Europese vloot.
LEES OOK Haast je: de Vlaamse EV-premie wordt beperkt tot 2024
Van de 252 miljoen wagens die in 2022 ingeschreven stonden in de Europese Unie, bleek amper 1,2 procent volledig op stroom te teren. Louter voor België was dat 1,5 procent. In beide gevallen zijn dat belachelijk lage cijfers, toch gezien het belang van de EV in het aanbod van vandaag...
Enkele kanttekeningen
Enkele kanttekeningen zijn dan ook op hun plaats. Te beginnen met het feit dat de gemiddelde Europeaan 12,3 jaar rijdt met zijn wagen (in ons land wisselen we iets sneller, na gemiddeld 9,8 jaar). En omdat de elektrische auto pas de laatste jaren aan zijn opmars bezig is, hoeft zijn lage aandeel in het totale en dus al behoorlijk op leeftijd zijnde park niet te verwonderen.
LEES OOK Ondanks stijgende verkoop neemt weerstand tegen EV's sterk toe
In 2022, het laatste jaar van dit rapport, bedroeg het aandeel EV’s in de totale Europese verkoop al 12 procent. En vorig jaar nam dat nog verder toe, tot 14,6 procent, waardoor het slechts een kwestie van tijd is vooraleer de BEV-vloot ook duidelijker vertegenwoordigd zal worden in het hele Europese wagenpark.
EV-subsidies bepalen de verkoop
Opvallend: alle andere alternatieven – lpg, CNG, hybrides – nemen in aantal af of blijven hangen op een status quo. Verder toont het rapport ook zeer duidelijk hoe overheidsinterventies de markt beïnvloeden. Plug-inhybrides stellen bijvoorbeeld amper iets voor in het Europese wagenpark (nauwelijks 1 procent)… behalve dan in ons land, dat door zijn fiscale gunstregime samen met de Scandinavische landen de ranking op dat vlak aanvoert. Al moet die Belgische 3 procent ook dan nog altijd in perspectief gezet worden.
LEES OOK Over de zin en onzin van EV-premies
Hoe dan ook, ondanks dat het al watt en volt is dat vandaag de klok slaat, rekent het gros van de Europese bevolking vandaag de dag nog altijd in liter. Waarbij 50,6 procent dat doet in benzine en 40,8 procent in diesel. Wie overigens had gedacht dat de Belg zijn baksteen het liefst doorspoelt met diesel: bij ons wordt dat verschil zelfs nog wat opgetrokken, met 53,1 procent benzinewagens en ‘slechts’ 39,3 procent diesels in ons huidige wagenpark.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!