Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / ANALYSE – De alternatieve motorisaties blijven achter

Geschreven door David Leclercq op 11-09-2019

Uit een marktonderzoek blijkt dat het Belgische wagenpark volledig volwassen is geworden. Nog een observatie: de alternatieve of groenere aandrijflijnen worstelen om de markt te overtuigen en zich op te leggen, zelfs de ‘simpele’ hybrides.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het onafhankelijke bureau Sirius Insight. Zijn specialisten hebben zich gericht op de Belgische automarkt die, in 2018, zijn volle potentieel heeft bereikt. De groei is nu eerder symbolisch (onder de 1%), wat vaak aantoont dat de verzadiging is bereikt, met iets meer dan 5,8 miljoen auto’s in het verkeer. België telt gemiddeld 1,19 auto’s per huishouden terwijl de antidieselbeweging versnelt: “in België is slechts 36% van de nieuw ingeschreven auto’s in 2018 een diesel, tegenover 47% in 2017 en 52% in 2016”, volgens de studie. En ze voegt toe dat “in Wallonië 65% van de nieuw ingeschreven auto’s in 2018 een benzine is, tegenover 32% met een diesel en slechts 3% met een alternatieve motorisatie. In Vlaanderen en Brussel halen de inschrijvingen van benzinewagens ook die van diesels sterk in. Het Brussels Gewest en Vlaanderen kennen een lichte toename van het aantal inschrijvingen van auto’s met een alternatieve aandrijflijn.”

Weinig impact op de bedrijfswagens

De studie neemt ook de bedrijfswagenmarkt onder de loep en merkt op dat, ondanks de hogere belasting en de ontwikkeling van alternatieven, er niet veel impact is op het volume van inschrijvingen in leasing. Hun aantal volgt de groei van het wagenpark en hun aandeel (7%) blijft zo onveranderd tegenover 2017. Sirius Insight onthult daarentegen dat er een grote ongelijkheid tussen regio’s is voor de inschrijving van bedrijfswagens. Met een lokalisatietechniek waarmee de bestuurder aan de auto wordt gekoppeld (aangezien de meeste leasemaatschappijen in Brussel of Vlaanderen zijn ingeschreven), leren we dat deze auto’s vooral toebedeeld worden aan Vlaamse bestuurders (65,9%). De Walen vertegenwoordigen slechts 23,1% en de Brusselaars 11%.

Groene motorisaties blijven hangen

We spreken vaak – en overal – over alternatieve motorisaties, maar Sirius Insight geeft aan dat deze auto’s ondanks alles het moeilijk hebben om door te breken. De elektrische wagens, hybrides, LPG en CNG waren slechts goed voor 5,87% van de nieuwe inschrijvingen in 2018, tegenover 5,36% in 2017. En de hybride (zelfopladend of plug-in) die nochtans moet fungeren als overgangsmiddel blijft ook wat hangen. De groei ervan is van 124% naar 128% gegaan tussen 2017 en 2018 vergeleken met referentiejaar 2015. Het is ook vooral de particulier die de sprong naar hybride waagt, bedrijven zijn er minder aan gehecht – logisch, want zij houden hun auto’s minder lang en moeten aan de restwaarde denken.

Daarentegen monopoliseren de professionelen wel de volumes van elektrische wagens, en dan vooral de Vlamingen (12% tegenover 6% in Brussel en Wallonië). Sirius Insight merkt echter op dat de gewestelijke verdeling van auto’s met een alternatieve motorisatie opnieuw zeer ongelijk is: Brussel trekt de trein (5,27%) voor Vlaanderen (3,96%) en Wallonië (2,84%).

En morgen?

Het spreekt voor zich dat de alternatieve motorisaties wel alledaagser zullen worden in de komende jaren, door het geweten van de mensen aan de ene kant, maar ook uit noodzaak: politici nemen momenteel krachtige maatregelen in die richting (en dan vooral via belastingen). Het Federaal Planbureau schat in dat tegen 2030 het wagenpark voor 5% uit elektrische auto’s bestaat en voor 31% uit hybrides. Maar nogmaals, al deze voorspellingen laten zien dat Vlaanderen vooroploopt in deze transformatie.

Wil u alles weten over elektrische auto’s en andere groene aandrijflijnen?

Neem dan een kijkje in onze nieuwe afdeling My Green Car

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten