Het gaat om een stuk van de oude Plant 1, waar tussen 1953 en 1988 vooral Opels werden geassembleerd (niet te verwarren met de latere en inmiddels afgebroken Plant 2 enkele kilometers verder aan de Noorderlaan, dewelke tot 2010 in gebruik was).
Beerens kocht de 100.000 vierkante meter grote site in 2020, knapte ze de voorbije jaren grondig op en wil er een totaalpakket aan diensten aanbieden, al dan niet met derden. “Ik denk dat we daarmee in België redelijk uniek zijn”, aldus zaakvoerder Erwin Beerens.
B2cars
De groep, die in een verder verleden begon als warme bakker, deed tien jaar terug een imperium aan Volkswagen-garages van de hand. Sindsdien legt ze zich via dochteronderneming B2cars vooral toe op het opnieuw vermarkten van jonge tweedehandsauto’s, vaak voormalige bedrijfswagens.
Deze worden opgeknapt door een een andere divisie, Belcar, die daarvoor onder andere beschikt over een atelier, wasstraat (op regenwater), fotostudio en opslagruimte voor meer dan 2.000 wagens. Bovendien beschikt de site over een eigen keuringsstation, dat in gebruik genomen kan worden wanneer de hervorming van de jaarlijkse technische controle een feit is.
Beerens ziet daarnaast ook een markt ontstaan voor het herstellen van EV-batterijen: “wij gaan mensen opleiden om die te gaan refurbishen. In de problemen zitten de opportuniteiten.”
500 banen
De Autofabriek, waar op de langere termijn zo’n 500 mensen aan de slag kunnen, speelt daarnaast zijn beschikbare oppervlakte uit om zich zich te kunnen profileren als tussenstation.
Ze biedt ruimte aan fabrikanten om er een testcentrum voor demovoertuigen te installeren of terugroepacties gecentraliseerd uit te voeren, en kan ook fungeren als afleverpunt voor de vlootsector, die aan grote klanten soms vele tientallen auto’s op hetzelfde moment aflevert, of voor autobouwers zonder verdelersnet, die bijvoorbeeld via het internet verkopen. Wel benadrukt Erwin Beerens dat het bedrijf zich niet te zeer wil vastklinken aan één merk.
Tot slot komen er ook oplaadpunten voor elektrische auto’s, waaronder één supersnelle lader. Overdag wordt die gevoed door zonne-energie, en er komt ook een grote statische batterij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!