Tijdens het eerste semester van 2018 behielden de inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s met benzinemotor hun voorsprong, met een martaandeel van 58,07 procent, zo berekende Febiac. Dat is vooral te danken aan de particuliere markt. 77,19 procent van de auto’s die aan privépersonen werden verkocht dronk Eurosuper en 18,62 procent diesel. Die laatste brandstof verliest aan populariteit als gevolg van de stijgende prijzen aan de pomp, Dieselgate, milieubeperkingen en een minder gunstig belastingklimaat in Vlaanderen. 3,11 procent van de autokopers ging voor een benzinehybride, terwijl CNG of aardgas (0,85 procent) populairder blijft dan elektrisch rijden (0,16 procent).
Fleet wil diesel
Onder de bedrijfswagens, die doorgaans meer kilometers moeten malen, blijft diesel koning, met een marktaandeel van 55,90 procent. Maar er is wel een duidelijke dalende trend aan de gang, want tussen 2012 en 2015 was de diesel nog goed voor 80 procent van de inschrijvingen en in 2012 was dat zelfs nog 85 procent. Benzinehybrides waren op de bedrijfswagenmarkt goed voor 5,46 procent (iets minder dan in 2017), elektrische auto’s voor 0,92 procent en aardgaswagens voor 0,85 procent.
CNG vooral in Vlaanderen
Er zijn ook regionale verschillen te zien, vooral door de andere fiscaliteit. Zo is Vlaanderen CNG-kampioen met een marktaandeel van 1,25 procent (of 1.112 auto’s) onder particulieren en 0,85 procent onder bedrijfswagens. Ondanks een interessante premie in Vlaanderen blijven elektrische auto’s het lastig hebben om terrein te veroveren. Het Gewest neemt er in elk geval nauwelijks meer af dan Wallonië of Brussel. De Walen zijn als enige nog sterk aan hun zelfontbranders gehecht, met een marktaandeel van 26,88 procent (19.114 inschrijvingen) tegenover 12,46 procent in Vlaanderen (11.057) en 14,1 procent in Brussel (1.281).
SUV’s op kop
Uit de cijfers van Febiac blijken nog een paar andere zaken. Zo is er de onstuitbare liefde van de Belg voor SUV’s. Het segment is goed voor een marktaandeel van 35,97 procent en is daarmee groter dan dat van de gezinsberlines, die in 2017 nog een kleine voorsprong hadden. Ook breaks en eenvolumers gaan erop achteruit. Toch blijft de VW Golf het bestverkochte model van ons land, met 9.080 exemplaren in het eerste semester van 2018. Maar die naam wordt wel gekleefd op allerlei koetswerkversies. Op de tweede plek staat de Renault Clio (7.145 stuks), die er enkel als berline en als break is. Het podium sluit af met alle varianten van de Fiat 500 (7.095).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!