Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Chiptekort treft niet alle landen even hard

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-01-2022

De halfgeleidercrisis wordt verantwoordelijk gehouden voor sterke daling van het aantal inschrijvingen voor nieuwe wagens. Opvallend: niet elk land in Europa wordt even hard getroffen...

In 2021 werden er 10.600.419 nieuwe auto's geregistreerd in Europa (EU + EVA + VK). Wanneer de landen van de Europese Unie, de EVA-landen (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) en het Verenigd Koninkrijk worden meegerekend, bedraagt de daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's tegenover vorig jaar 1,9%.

Dat is bovenop het dramatische jaar 2020, waarin de Europese autoverkoop een historische daling van 30% moest incasseren door de beperkende maatregelen die de Europese overheden instelden op de wereldwijde coronapandemie in te dijken. En door de halfgeleidercrisis die ervoor zorgt dat de bestellingen niet enkel met veel vertraging in leveringen geconverteerd kunnen worden.

Duitsland lijdt, IJsland leidt

In Duitsland is het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in 2021 gezakt met 10,1%, een daling die een enorme impact heeft op de Europese cijfers. Want in Frankrijk (+0,5%), het Verenigd Koninkrijk (+1,0%) en Spanje (+1,0%) wordt een licht positieve status quo genoteerd, in Italië zelfs een stijging van 5,5%. Het zich razendsnel eletrificerende Noorwegen deed het opvallend goed in 2021 (+24,7%), IJsland nog beter (+35,8%). Dat de constructeurs hun chips liever in elektrische wagens steken (met het oog op een zo gunstige CO2-score), helpt natuurlijk bij het omzetten van bestellingen in concrete leverigen.

België heeft er een slecht 2021 opzitten, met een daling van 11,2% behoren we tot een van de meest getroffen landen van Europa. Enkel Litouwen doet slechter (-22%).

Volkswagen op kop, maar Hyundai doet de beste zaak

De VW-groep blijft aan de leiding in 2021: ze noteerden meer Europese inschrijvingen dan Stellantis en Renault. De meeste constructeurs krijgen klappen door het chiptekort, enkel Hyundai kan een opmerkelijke stijging vanhet aantal inschrijvingen voorleggen en gaat er 21,1% op vooruit tegenover 2020. Ook Toyota doet het goed (+9,6%), bij Mazda (+4%), BMW (+1,3%) en Volvo (+1,1%) hebben ze evenmin te klagen

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten