Zoals vermeld in ons overzicht van de inschrijvingen van nieuwe auto's in augustus, is het aantal flink gedaald met een cumulatieve daling van 26,3% over de eerste 8 maanden van dit jaar. Een malaise waar de tweedehandsmarkt geen last van heeft. Integendeel zelfs, want de verkoop van particuliere tweedehandswagens is met 15,7% gegroeid in augustus, vergeleken met 2019. Samengeteld zijn er in de eerste 8 maanden van 2020 zijn er echter nog steeds 10,4% minder auto's verkocht dan het jaar voordien.
Opportunisme en beschikbaarheid
Het succes van de tweedehandswagens zit in de wens van heel wat kopers om snel en tegen een lager budget een recente wagen te kunnen kopen om op vakantie te gaan met de auto in plaats van met het vliegtuig of de trein. Of gewoon om zich te verplaatsen zonder te moeten kiezen voor het openbaar vervoer en zo de veiligheid van hun beperkte sociale bubbel te behouden. Motivaties die dus nauw verwant zijn aan de economische en sanitaire context gelinkt aan de Covid-19-pandemie.
Kopers van tweedehandswagens kiezen voor relatief recente modellen - de gemiddelde leeftijd is 7 jaar en 5 maanden - en laten geleidelijk aan hun diesels liggen voor benzinewagens. Het marktaandeel ligt nu quasi gelijk, maar benzine (49,2%) loopt voor op diesel (48,4%). Alternatieve aandrijflijnen op gas, elektriciteit of een hybride combinatie blijven in de marge rommelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!