Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Daimler gaat zijn auto's rechtstreeks verkopen

Geschreven door Frédéric Kevers op 21-06-2021

Daimler zet de stap naar de digitale verkoop en ontwikkelt voor meerdere Europese landen een model met 'agentschappen'.

De toekomst is aan de online verkoop, omdat het efficiënter is, aldus Ola Källenius, de grote baas van Daimler. Al trekt hij de deur van de klassieke showroom nog niet toe. De Zweed wil naar eigen zeggen de 'fricties' tijdens het verkoopproces eruit, zonder het directe contact met de verkoper en het product te schrappen. Kortom: advies blijft persoonlijk, weliswaar op aanvraag, maar de verkoop digitaal.

Het is slechts een tussenstap richting de totale digitalisering van de autoverkoop. Die tekent zich op de achtergrond steeds nadrukkelijker af, en Källenius is ervan overtuigd dat er zowel voordeel in schuilt voor de klant, die niet meer hoeft te onderhandelen en meer zekerheid heeft over de levering, als voor de fabrikant, die zijn distributie beter kan organiseren.

Kosten beheren

Met de verkoop in zogenaamde 'agenschappen' is het de fabrikant die de prijs bepaalt, en de concessiehouder een premie geeft voor elke verkochte auto. Deze benadering ontneemt de klant de mogelijkheid om met de garagehouder te onderhandelen over de prijs en laat een betere kostenbeheersing toe in het verkoopkanaal. In de eerste fase zou dat 1 à 2% besparing kunnen opleveren, maar op lange termijn zelfs 10%.

Hoe dan ook is het hier niet de bedoeling om het contact tussen klant en verkoper volledig uit te sluiten. De showrooms blijven bestaan voor wie een adviseur wil spreken en een auto van dichtbij wil zien of testen. Onderhandelen zit er met de digitale verkoop echter niet meer in.

>>> Ontdek hier alle prijzen en versies uit het Mercedes-gamma

Eerst voor Europa

Momenteel wordt deze methode uitgetest in Zweden en Zuid-Afrika, met over het algemeen positieve commentaren. Daarna zal ze ontplooid worden in meerdere Europese landen, plus Australië. In de Verenigde Staten is het minder prioritair gezien er in verschillende staten een zeer strenge wet is rond verkoopconcessies.

Daimler is niet de eerste die dit doet. Volkswagen verkoopt zijn elektrische modellen in Duitsland en Oostenrijk reeds op deze manier, terwijl BMW er eveneens mee experimenteert in Zuid-Afrika. Honda en Toyota passen het reeds toe in Nieuw-Zeeland.

De garagehouders zien hun rol hiermee krimpen en krijgen minder speelruimte op commercieel vlak. Het verkoopproces en de bijhorende opbrengst wordt volledig in handen genomen door de fabrikant zelf, terwijl de concessiehouder zich enkel nog mag bezighouden met de overname en wederverkoop van gebruikte wagens.

Voor zo lang ook dat nog duurt, tenminste. Met de overgang naar elektrische mobiliteit en de mogelijke verplichting om ook de recyclage van gebruikte voertuigen op zich te nemen, zal ook de occasiemarkt volledig op zijn kop gezet worden en zou ook die weleens onder controle van de fabrikanten kunnen vallen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten