Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Daimler groepeert AMG, Maybach en G-Klasse voor maximale winst

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-07-2021

In een poging meer de nadruk te leggen op marges in plaats van op verkoopvolumes, brengt Daimler AMG, Maybach en de G-Klasse onder in één bedrijfseenheid.

Ola Källenius, de CEO van Daimler, heeft een nieuwe strategie uitgestippeld om de winst te maximaliseren in plaats van te trachten de verkoopvolumes koste wat kost op te drijven. Hij zet de volgende stap door AMG, Maybach en de G-Klasse - die een "merk" op zich wordt - samen te brengen in één business unit om zich te concentreren op verkoop met hoge marges.

Meer kostenefficiëntie

De AMG- en Maybach-modellen, samen met de Mercedes G-klasse, genereren op zichzelf al hoge marges, maar door ze in één business unit onder te brengen, verwacht Kallenius de marketing- en andere kosten te kunnen stroomlijnen en zo de winstgevendheid verder te kunnen verhogen. De nieuwe "high-margin" divisie zou worden geleid door Philipp Schiemer, momenteel hoofd van AMG. Deze stap zou gepaard moeten gaan met een nieuw verkoopmodel dat eerder dit jaar al door de baas van Daimler werd genoemd.

Mercedes heeft reeds een eerste reorganisatie doorgevoerd door zijn activiteiten van auto's en lichte bedrijfsvoertuigen te splitsen van die van zware bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens, enz. Daarbij staat Mercedes-Benz aan de ene kant en Daimler Trucks aan de andere. Bovendien werden de wereldwijde marketing- en communicatieactiviteiten onder één paraplu gebracht, onder leiding van Bettina Fetzer.

Luxe, prestaties en elektrificatie

De belangrijkste overeenkomst tussen deze drie "takken" AMG (performance), Maybach (luxe) en G-Klasse (avontuur en luxe) zal dus gericht zijn op gerichte marketing en communicatie, maar ze zullen - op korte termijn - ook hun elektrificatie delen, aangezien de eerste AMG E Performance-modellen dit jaar zullen worden gepresenteerd. De lancering zou beginnen in Noord-Amerika vanaf 2022.

>>> Alle versies en prijzen van de Mercedes G-Klasse

De G-Klasse zou binnenkort een elektrische versie moeten krijgen, waarschijnlijk EQG genaamd, terwijl het een veilige gok is om te rekenen op een Maybach-variant van de elektrische limousine EQS, om een antwoord te bieden op de toekomstige elektrische Bentley die al in 2025 komt, wetende dat het luxelabel van Mercedes de wind in de zeilen heeft.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten