Ola Källenius, de CEO van Daimler, heeft een nieuwe strategie uitgestippeld om de winst te maximaliseren in plaats van te trachten de verkoopvolumes koste wat kost op te drijven. Hij zet de volgende stap door AMG, Maybach en de G-Klasse - die een "merk" op zich wordt - samen te brengen in één business unit om zich te concentreren op verkoop met hoge marges.
Meer kostenefficiëntie
De AMG- en Maybach-modellen, samen met de Mercedes G-klasse, genereren op zichzelf al hoge marges, maar door ze in één business unit onder te brengen, verwacht Kallenius de marketing- en andere kosten te kunnen stroomlijnen en zo de winstgevendheid verder te kunnen verhogen. De nieuwe "high-margin" divisie zou worden geleid door Philipp Schiemer, momenteel hoofd van AMG. Deze stap zou gepaard moeten gaan met een nieuw verkoopmodel dat eerder dit jaar al door de baas van Daimler werd genoemd.
Mercedes heeft reeds een eerste reorganisatie doorgevoerd door zijn activiteiten van auto's en lichte bedrijfsvoertuigen te splitsen van die van zware bedrijfsvoertuigen, vrachtwagens, enz. Daarbij staat Mercedes-Benz aan de ene kant en Daimler Trucks aan de andere. Bovendien werden de wereldwijde marketing- en communicatieactiviteiten onder één paraplu gebracht, onder leiding van Bettina Fetzer.
Luxe, prestaties en elektrificatie
De belangrijkste overeenkomst tussen deze drie "takken" AMG (performance), Maybach (luxe) en G-Klasse (avontuur en luxe) zal dus gericht zijn op gerichte marketing en communicatie, maar ze zullen - op korte termijn - ook hun elektrificatie delen, aangezien de eerste AMG E Performance-modellen dit jaar zullen worden gepresenteerd. De lancering zou beginnen in Noord-Amerika vanaf 2022.
>>> Alle versies en prijzen van de Mercedes G-Klasse
De G-Klasse zou binnenkort een elektrische versie moeten krijgen, waarschijnlijk EQG genaamd, terwijl het een veilige gok is om te rekenen op een Maybach-variant van de elektrische limousine EQS, om een antwoord te bieden op de toekomstige elektrische Bentley die al in 2025 komt, wetende dat het luxelabel van Mercedes de wind in de zeilen heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!