De Duitse constructeurs hebben net als andere merken te lijden onder het tekort aan halfgeleiders, en in mindere mate aan grondstoffen voor bepaalde onderdelen. Het resultaat is een productiecapaciteit die lager is dan de vraag van de markt naar nieuwe auto's, ondanks dalende verkoopcijfers. De winst die ze daardoor mislopen, zouden de Duitse constructeurs willen compenseren door de prijzen van hun modellen verder te verhogen. Als je vond dat auto’s duur geworden zijn, zou het wel eens kunnen dat het nog erger zal worden!
Vraag en aanbod
Kort samengevat willen de Duitse fabrikanten gewoon hun voordeel doen met de wet van vraag en aanbod. De productievolumes worden nog steeds zodanig beperkt door tekorten aan – vooral elektronische – onderdelen dat het aanbod lager is dan de vraag naar nieuwe voertuigen. Daardoor kunnen de merken het zich veroorloven om enerzijds hun meest winstgevende modellen te bevoordelen en anderzijds hun prijzen verder te verhogen.
Een werkwijze die zeer gunstig is voor de constructeurs, waarvan sommige recordwinsten boeken ondanks een sterke daling van de verkoopvolumes. Aan de andere kant zijn het de klanten en leveranciers die de rekening betalen. De eerste worden ‘gedwongen’ nog dieper in de buidel te tasten om het gewenste product te krijgen, soms nog minder goed uitgerust dan voorheen, terwijl de laatste gebonden blijven door hun contract met de constructeurs. Dat houdt in dat de autobouwers niet meer betalen voor de onderdelen die zij aankopen.
De zwanenzang?
Hieruit kunnen we afleiden dat de crisis eigenlijk alleen rechtstreekse gevolgen heeft voor de eindconsument en de ‘kleintjes’ van de industrie, zodat de grote autoconcerns kunnen profiteren van een situatie die voor hen duidelijk winstgevend is. Maar is die commerciële arrogantie uiteindelijk niet de laatste strohalm voor constructeurs die weten dat ze veroordeeld zijn om over te schakelen op elektrische auto's, een nieuwe markt in technologisch en industrieel opzicht en een markt waarvoor ze duidelijk minder goed bewapend zijn dan hun Aziatische of nieuw gecreëerde concurrenten zoals Tesla? De overgang naar een 100% elektrisch aanbod zal immers enorme functionele, structurele en industriële kosten meebrengen voor de grote autofabrikanten, te beginnen met onze Duitse buren. En uiteindelijk: als mensen bereid zijn meer te betalen, waarom zouden ze dat dan niet doen…?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!