Ook al wil het geen overhaaste overgang naar elektrische mobiliteit maken en verbrandingsmotoren te snel uit het verkeer halen, toch heeft Duitsland al de kaap van één miljoen elektrische auto's op de weg bijna genomen. Dit resultaat is grotendeels te danken aan een doeltreffend subsidieprogramma.
Aanvankelijk had Duitsland zich ten doel gesteld tegen eind 2020 1 miljoen geregistreerde elektrische auto's te hebben. Volgens een verklaring van minister van Economische Zaken Peter Altmaier aan het dagblad Tagesspiegel is deze mijlpaal uiteindelijk zes maanden te laat bereikt. Een vertraging die beperkt is gebleven dankzij een subsidieprogramma dat in de eerste helft van 2021 zeer succesvol is gebleken. Met 1,25 miljard euro aan verdeelde subsidies zijn in de eerste helft van 2021 meer subsidies toegekend dan in heel 2020.
CO2-premies en boetes
De aankoopstimulansen hebben weliswaar geholpen om de elektrificatie van het Duitse wagenpark te versnellen, maar dit is niet de enige verklaring. De zware boetes die de Europese Unie oplegt voor het overschrijden van de CO2-drempel per verkocht voertuig, hebben de fabrikanten ertoe aangezet meer hybride en elektrische modellen te verkopen. Daarnaast lanceerde Volkswagen zijn ID.3, de eerste elektrische auto van de Duitse fabrikant voor de massamarkt, die al snel een groot succes werd, vooral op de thuismarkt, die ook de belangrijkste Europese markt is.
Ten slotte is de actieradius van "betaalbare" elektrische voertuigen sinds medio 2020 toegenomen, en de prestaties van deze modellen in termen van actieradius en oplaadsnelheid, in combinatie met de verdichting van het oplaadnetwerk, hebben ook bijgedragen tot deze toename van de verkoop van "nulemissie"-modellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!