Noorwegen is geen lid van de Europese Unie, maar zou als meest ‘geëlektrificeerde’ land op het continent wel het algemene marktaandeel van elektrische auto’s optrekken. De verkoop van auto’s met elektromotor ligt namelijk net onder de 2 procent van de totale verkoop in de 28 lidstaten. Behalve het rijbereik is de grootste rem de hoge aanschafprijs, deels door de batterij. Die vertegenwoordigt 30 à 40 procent van de prijs. Bovendien ontbreken laadstations op de openbare weg. Er zijn er 100.000 op het Europese grondgebied, terwijl er 2 miljoen nodig zouden zijn. Ook zijn de huidige laadstations vooral geconcentreerd in Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Jobverlies
De progressie van de elektrische auto verloopt te traag in de ogen van de constructeurs die erin geïnvesteerd hebben. Een groot succes zou een impact hebben op de werkgelegenheid en de fiscaliteit. Deze modellen zijn eenvoudiger om te bouwen en minder duur in onderhoud. Ze kunnen dus leiden tot jobverlies in de auto-industrie en de distributienetwerken (een verlies van 75.000 personen in Duitsland volgens een Duitse studie).
Ook budgettair zou er een grote uitdaging zijn voor de Europese lidstaten. De vele taksen op auto’s met verbrandingsmotor worden dan immers minder rendabel. De verloren inkomsten voor de staatskas worden geraamd op 413 miljard euro per jaar mocht het wagenpark in de Europese Unie helemaal elektrisch rijden. Maar op dat vlak zullen de overheden ongetwijfeld wel inventief genoeg zijn om nieuwe belastingen te bedenken die dit verlies opvullen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!