Een nieuw rapport van BloombergNEF geeft aan dat de verkoop van elektrische en hybride auto’s die van verbrandingsmotoren zal overstijgen vanaf 2037. Het lijdt natuurlijk geen twijfel dat deze schonere auto’s de komende jaren aan marktaandeel zullen winnen, temeer omdat politieke autoriteiten strenge maatregelen kunnen opleggen. Niets nieuws tot nu toe.
57% van de omzet
Momenteel is het aandeel van elektrische auto’s in België nog laag. Ze vertegenwoordigen maar 1% van de markt en dat is nog steeds een groei ten opzichte van het jaar ervoor (0,5%). BloombergNEF verwacht echter dat de verkoop van elektrische wagens in 2030 zal stijgen tot 28 miljoen en zelfs 56 miljoen tegen 2040. Vandaag is dat slechts 2 miljoen. Het verslag merkt wel op dat zuiver elektrische wagens het leeuwendeel van de verkoop zullen uitmaken, aangezien plug-in hybrides niet meer dan 5% van het totaal mogen overschrijden. Hybride voertuigen zullen mettertijd ook minder aantrekkelijk worden, want technische vooruitgang zal het rijbereik en de laadtijden van puur elektrische wagens enkel maar positief beïnvloeden.
Realistisch?
Men kan zich afvragen hoe betrouwbaar deze cijfers wel zijn. De mensen achter de studie geven toe dat er grote regionale verschillen zullen zijn. Niet elke land zal zijn wagenpark meteen voor 30% kunnen omschakelen. Alleen China zal naar verwachting goed zijn voor 15% van de elektrische verkoop in 2023, Europa zal in 2030 50% bereiken en in 2040 moeten we aan 65% zitten. De Verenigde Staten zullen in 2040 verrassend genoeg achterblijven met slechts 50%, net als India die maar 30% zullen halen.
Gevolgen
In het rapport wordt ook de impact van die omschakeling beoordeeld. De vraag naar lithium-ion-batterijen zal vanzelfsprekend toenemen terwijl de prijs per kWh zal blijven dalen – waarschijnlijk tot ongeveer 62 dollar in 2030 (in vergelijking met 176 dollar vandaag). De vraag naar benzine zal sterk dalen, die naar elektriciteit zal toenemen van 74 TWh in 2019 tot 2333 TWh in 2040! Dit zou volgens BloombergNEF echter weinig invloed hebben op de productie, aangezien de noodzakelijke stijging slechts 6,8% zou bedragen. Er is dus weinig tot geen risico op tekorten, storingen of overbelasting van het netwerk, ook al zullen er aanzienlijke verschillen optreden. Het lijkt erop dat we de beschikbare elektriciteit beter zullen benutten naargelang andere apparaten ook efficiënter worden.
En de vervuiling?
Het rapport sluit af met de verwachting dat de vervuiling niet zo snel zal afnemen als verwacht. De terugkeer naar het niveau van 2018 zou pas in 2040 mogelijk zijn, vooral omdat carpoolen en autodelen niet aanslaat. Vandaag de dag wordt is het aandeel van carpoolen 5%, en in 2040 zal dat cijfer volgens de voorspellingen nog altijd maar 19% bedragen. We stevenen dus niet meteen af op een multimodale mobiliteit, zoals sommige voorspellers beweren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!