De Europese verkoop van nieuwe wagens daalt, in het derde kwartaal van 2021 zelfs met 22%. Die daling geschiedt vooral bij auto's met een klassieke verbrandingsmotor. Benzinemotoren blijven marktleider (39,5%), maar het marktaandeel van diesel (17,6) wordt kleiner dan dat van zogeheten zelfladende hybrides (20,7%). En dat is een primeur. Vandaag beschikt bijna twee op de vijf - dat is 39,6% - nieuw verkochte auto's in Europa over een geëlektrificeerde aandrijflijn.
>> Lees ook - Gebruikskost elektrische auto lager dan die van een klassieke benzine of diesel
Nu moeten we wel oppassen met de gebruikte terminologie, want bij deze berekening van de Europese verkoop worden ook mildhybride modellen als "geëlektrificeerd" gezien. Samen met de echte hybrides (HEV), de plug-inhybrides (PHEV) en de 100% elektrische auto's (BEV). Maar dat er een omwenteling bezig is, wordt duidelijk als je de cijfers van 2021 vergelijkt met die van 2020: toen was benzine nog goed voor 47,6% van de Europese inschrijvingen, diesel voor 27,8% en HEV's voor 12,3%.
Bron: ACEA
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!