De Europese markt van nieuwe personenwagens heeft in juli 2021 een achteruitgang geboekt van 24 procent, waarmee een trend van 4 opeenvolgende maanden van groei is gekeerd. In juni 2021 voerde de Volkswagen Golf nog het klassement aan, gevolgd door de Tesla Model 3, maar deze keer moet hij het hoofd buigen voor de Dacia Sandero. Toch blijft Volkswagen de koning van Europa als we alle modellen bij elkaar tellen.
Volkswagen buigt maar breekt niet
Volkswagen blijft de grootste autobouwer van Europa, met liefst 3 modellen in de Top 5 van de inschrijvingscijfers voor juli 2021 en 4 modellen in de Top 10. Alleen is zijne hoogheid de Golf van zijn troon gestoten. Zijn inschrijvingscijfers zijn in vergelijking met 2020 gedaald met 37 procent en in vergelijking met 2019 met 39 procent, met in totaal 19.425 exemplaren. De Dacia Sandero met zijn 20.446 stuks neemt zo de eerste plaats in en boekt een vooruitgang van 6 procent in vergelijking met 2020 (-2 procent in vergelijking met 2019). Het podium wordt vervolledigd dor de Toyota Yaris (18.858 inschrijvingen, +3 procent tegenover 2020, + 14 procent in vergelijking met 2019).
Kleine SUV’s boeren goed
Naast de wankelende Golf is een andere opvallende trend de goede gezondheid van de kleine SUV’s. De Top 4 bestaat weliswaar uit 3 veelzijdige stadswagens en een middenklasser (Sandero – Golf – Yaris – Polo), maar in de Top 10 staan liefst 6 SUV’s, waaronder de Volkswagen T-Roc (5de, -17 procent) en T-Cross (7de, +12 procent), de Hyundai Tucson (6de, +39 procent), de Dacia Duster (8ste, -19 procent), de Ford Puma (9de, +2 procent) en de Peugeot 2008 (10de, -34 procent).
Verschillende graden van succes
In het algemeen hebben onder de massaconstructeurs enkel Hyundai en Suzuki groei geboekt terwijl het leeuwendeel van de rest is gekrompen. De prijs voor de meest duizelingwekkende val gaat naar Renault, met 54 procent minder inschrijvingen, terwijl Nissan er met 37 procent op achteruitgaat, Peugeot met 34 procent en Citroën met 31 procent. Marktleider Volkswagen verliest 19 procent.
Volkswagen is elektrisch voortrekker
Kleine troost voor VW: de Duitse constructeur leidt de elektrische automarkt, met de ID.3 op de eerste plaats (5.433 stuks), de ID.4 op 6 met 3.643 exemplaren en de Up op 8 met 3.197 verkochte exemplaren (+30 procent). De Renault Zoé bezet de tweede stek met 3.976 exemplaren, liefst 57 procent minder dan in 2020. Het podium verwelkomt verder de Kia Niro (+ 17 procent) op de derde stek. Dat de Tesla Model 3 nu afwezig is terwijl hij een maand eerder nog de Golf op de hielen zat in het algemene klassement valt te verklaren door het feit dat de Amerikaanse stekkerberlines doorgaans in golven in Europa aankomen voor leveringen, meestal net voor het eind van een trimester.
>>> Lees ook: Europese inschrijvingen juni 2021: Tesla bijna zo populair als VW Golf
Onder de plug-inhybrides is de Ford Kuga de leider van de hoop (4.247, -33 procent), voor de Peugeot 3008 (3.039, + 62 procent) en de Volvo XC40 (2.931, -12 procent). Verder is een spectaculaire groei genoteerd door de Audi A3 (4de, +84 procent), BMW X5 (9de, +158 procent) en Volkswagen Golf (10de, +145 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!