De Europese autosector zag zijn verkoopcijfers van augustus 2019 veel lager eindigen dan die van augustus 2018. De totale krimp is opgelopen tot 8,4 procent, waarbij de cijfers van de Renault-groep zijn gevallen met 23,6 procent en die van PSA (Opel en Vauxhall inbegrepen) met 5,1 procent, zo meldt ACEA (de vereniging van Europese autoconstructeurs). In totaal schat de organisatie dat in vergelijking met augustus 2018 zo’n 100.000 auto’s minder verkocht zijn.
Kunstmatig
Toch moet deze krimp worden gerelativeerd, want, zo vertelt de ACEA, “die komt hoofdzakelijk door de hoge vergelijkingsbasis omdat de markt in augustus 2018 een uitzonderlijke groei kende (+ 31,2 procent) net voor de invoering van de nieuwe WLTP-tests op 1 september 2018”. Of anders gezegd: één jaar geleden zijn de cijfers opgestuwd geweest door de verplichte normwijziging, waarbij zeer hoge kortingen werden toegekend.
Groei in juli
De ACEA staaft haar verklaring met cijfers van juli 2019, toen een groei van 1,4 procent werd genoteerd. Die stijging is echter niet voldoende om het verlies te compenseren dat is opgelopen in de eerste 8 maand van het jaar, zodat tot op heden een krimp van 3,2 procent kan worden genoteerd. Volkswagen blijft daarbij de grootste constructeur met een marktaandeel van 24,8 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!