Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Geen Audi-diesels meer in Nederland

Geschreven door Kevin Kersemans op 05-04-2022

Sinds 1 april biedt de Nederlandse Audi-invoerder geen diesels meer aan. Geen aprilgrap, want alle TDI's zijn daadwerkelijk verdwenen uit de Nederlandse configurator van het merk met de vier ringen.

Wie in Nederland woont en nog een nieuwe Audi met een dieselmotor op zijn verlanglijstje had staan, zal zijn heil in het buitenland moeten gaan zoeken. Sinds 1 april biedt Pon, de Nederlandse invoerder van de Volkswagen-merken, namelijk geen TDI's meer aan.

Een beslissing die voortvloeit uit de vaststelling dat nog slechts 1 procent van de Nederlandse Audi-kopers voor een diesel koos. Onze noorderburen kunnen dus voortaan enkel nog Audi's met een TFSI-motor of een hybride aandrijfgeheel kopen, naast de volledig elektrische e-Tron-modellen natuurlijk, die in de toekomst alleen maar meer aan belang zullen winnen.

Minder dieselminded

Nu waren zelfontbranders in Nederland altijd al minder populair dan in ons land, onder andere omwille van de autofiscaliteit aldaar, die sterk rekening houdt met het gewicht (diesels wegen doorgaans nu eenmaal meer dan hun tegenhangers op benzine).

Overigens is er ook op de Nederlandse configurators van zustermerken Skoda en Cupra al geen spoor meer te vinden van TDI-versies. Bij Seat zijn de Leon en de Ateca nog wel te krijgen met een dieselmotor, maar de nochtans grotere Tarraco vreemd genoeg niet.

Nog wel TDI's in België

In ons land kunnen verstokte dieselrijders nog even gerust zijn: de Belgische Audi-invoerder D'Ieteren blijft gewoon TDI's aanbieden. Volgens de woordvoerster van het merk kiezen bij ons dan ook nog altijd zo'n 35 procent van de Audi-klanten voor een dieselmotor.

Al kunnen we ook hier spreken van een uitdoofscenario natuurlijk, aangezien de constructeur uit Ingolstadt al heeft laten weten vanaf 2026 te stoppen met de ontwikkeling van dieselmotoren en binnen een kleine tien jaar volledig elektrisch te willen zijn.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten