Of we nu kijken naar de markt voor nieuwe of gebruikte auto's, de constatering is eind maart 2022 hetzelfde: het aantal inschrijvingen blijft dalen, met 16,2% voor gebruikte auto's. Ter vergelijking: de markt voor nieuwe auto's is met 20,9% gedaald. Een algemene neerwaartse trend in de inschrijvingen van tweedehandsauto’s wordt verklaard door een tekort aan aantrekkelijke modellen als gevolg van de lage verkoop van nieuwe voertuigen.
Tekorten op alle niveaus
Met 57.215 inschrijvingen in maart 2022 tegenover 68.310 een jaar eerder is de tweedehandsmarkt derhalve met 16,2% gedaald. Deze laconieke vaststelling wordt bevestigd in de eerste drie maanden van het jaar, met een daling van 8,4% voor tweedehandsauto's (-14,7% voor nieuwe auto's) en een totaal van 167.628 ingeschreven exemplaren.
>> Lees ook – Conflict in Oekraïne: 15% van Europese productie getroffen
Deze situatie hangt nauw samen met de markt voor nieuwe auto's, die te lijden heeft onder tekorten aan halfgeleiders, maar ook onder de directe gevolgen van het conflict in Oekraïne, dat andere problemen bij de bevoorrading oplevert. Het gevolg is een sterke vertraging van de vernieuwing van het tweedehandswagenpark, vooral in de meest populaire niches, aangezien zelfs bedrijven hun aankoop van nieuwe voertuigen tegenwoordig uitstellen. Als gevolg daarvan zijn de prijzen van tweedehandsauto's de afgelopen zes maanden met gemiddeld 15% gestegen, nu het aanbod voor bepaalde types voertuigen ver achterblijft op de vraag. Deze stijging komt nog boven op de sterke stijging van de energieprijzen, die een groot deel van de potentiële klantenkring doet leegbloeden. Al deze factoren hebben geleid tot een neerwaartse trend in het aantal inschrijvingen, die in de komende maanden wellicht zal aanhouden.
Top 5 ongewijzigd
Wat de merken betreft, zijn de leden van de Top 5 op de tweedehandsmarkt niet veranderd, met Volkswagen vóór BMW en Opel op het podium, gevolgd door Mercedes-Benz en Peugeot. Deze volgorde is identiek over de eerste drie maanden van het jaar. Mercedes is echter het merk dat het het zwaarst te verduren heeft, met een daling van 25,7% in maart 2022 en -18,8% over het eerste kwartaal van 2022.
Wat de uitsplitsing over brandstoftypes betreft, blijft benzine in het eerste kwartaal met 52,1% van de inschrijvingen aan de leiding, vóór diesel met 40,7%, hybrides met 5,3% en elektrische voertuigen met 1,4%. De gemiddelde leeftijd van de in deze eerste drie maanden ingeschreven tweedehandsauto's bedraagt nu 7 jaar en 10 maanden (7 jaar in 2021).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!