Enkele jaren geleden konden de autoconstructeurs niet hard genoeg op hun borst kloppen, want ze gingen allemaal voor een razendsnelle EV-transitie. Er zouden geen nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkeld worden, want de wereld zou de elektrische auto snel omarmen. Intussen weten ze beter. Onder druk van de tegenvallende EV-verkoop stelt het ene na het andere merk stelt zijn toekomstperspectieven bij. De laatste in dat rijtje is Hyundai.
Dat kondigde Koreaanse constructeur zelf aan op hun zogeheten Investor Day. Het hybride aanbod wordt versterkt, met een vernieuwde focus op plug-inhybride modellen. Voor de Amerikaanse en de Chinese markt maakt Hyundai bovendien werk van elektrisch aangedreven wagens met range extender, die een rijbereik van bijna 1000 kilometer beloven. De eerste auto met die zogenaamde EREV-technologie komt in de loop van 2025 en wordt een Genesis.
Die hernieuwde aandacht voor (stekker)hybrides verandert voorlopig niets aan de EV-doelstellingen van Hyundai. Ze mikken nog steeds op een verkoop van 2 miljoen elektrische auto's tegen 2030. Over vijf jaar zou de wereldwijde vraag naar EV's alsnog in een stroomversnelling komen, aldus de Koreaanse constructeur. Er wordt het komende decennium dan ook 80 miljoen euro uitgetrokken om die ambities te ondersteunen. Er is tevens sprake van investeringen in batterijen, software en.... waterstofauto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!