Met een ‘stijging’ van 0,07% (bruto cijfers) volgt de nieuwe automarkt de lijn van 2018. Een goed jaar dus, in de nasleep van het record van 2011 (572.211 stuks dankzij de CO2-premie en een rush op kleine dieselmodellen). De eerste kwartalen van 2019 stonden echter in het rood. De verkopen hebben zich gestabiliseerd in het midden van het jaar, waarna de inschrijvingen sterk zijn gestegen vanaf september tot in december. De laatste maand van 2019 werd zelfs gekenmerkt door een rush (om stock op te bouwen?) met een opmerkelijke stijging van 44,27%, ofwel 33.467 inschrijvingen afgelopen maand, tegenover 23.197 voor de ‘zwakke’ maand december 2018.
Volkswagen op kop
Volkswagen domineert nog steeds de lijst van geprefereerde merken in België in 2019. Het heeft een marktaandeel van 9,66% met 53.106 inschrijvingen. Een comfortabele voorsprong op de nummer 2, Renault. Het merk met de ruit heeft een marktaandeel van 8,80% (48.410 inschrijvingen). Het podium wordt vervolledigd door Peugeot (7,79% marktaandeel en 42.832 inschrijvingen). De rest van de top 10 bestaat uit Mercedes, BMW, Opel, Audi, Citroën, Ford en Dacia. In de top 20 vinden we ook nog Hyundai, Volvo, Skoda, Toyota, Fiat, Kia, Nissan, Seat, Mazda en Mini.
Top en flop
Het automerk dat het meeste vooruitgang heeft geboekt, is natuurlijk Tesla met de razend populaire Model 3. De constructeur ging van 878 inschrijvingen in 2018 naar 3.690 in 2019, ofwel een stijging van 320,27%! Het merk sleept zich zo naar de 24e plaats in het klassement. Alpine heeft ook een mooie stijging gemaakt, wat komt door de lancering van de A110 eind 2018. Het merk verkocht er 232 in 2019, een stijging van 217,81% tegenover 2018 (met 73 stuks). De luxemerken Bentley, Ferrari, Lamborghini, Lotus en Rolls-Royce stijgen ook, maar Aston Martin, McLaren en Porsche dalen. Die laatste zelfs met 14,53%. Wat nog steeds 2.754 inschrijvingen van nieuwe Porsches betekent in 2019.
De brede merken
Bij de brede merken is de balans erg variabel. Dat VW op kop ligt, heeft het te danken aan zijn consistentie (+0,70%). Renault liet zich daarentegen een beetje zakken (-3,59%). In de top 10 merken we ook de daling van BMW (-8,55%) en Opel op (-9,36%), terwijl Citroën en Dacia mooie cijfers hebben neergelegd met respectievelijke stijgingen van 16,62% en 10,31%. Maar het is geen feestje bij Alfa Romeo (-35,74%), Subaru (-32,08%), Nissan (-28,21%), Land Rover (-24,13%), SsangYong (-23,32%) en Jaguar (-19,79%). We kunnen wel spreken van mooie resultaten bij DS (+27,43%) en Seat (+12,34%).
Tweewielers en bedrijfswagens
De Febiac, die de cijfers verspreidt, legt de nadruk op de sterke groei van bromfietsen met een stijging van 28,01%. Deze categorie bevat namelijk ook de speedpedelecs en elektrische scooters. De elektrische auto blijft echter een nichemarkt, die vooral interessant is voor bedrijven en zelfstandigen. Op vlak van bedrijfswagens zijn de cijfers over het algemeen positief met bijvoorbeeld een groei van 4,2% voor lichte bedrijfswagens (81.218 inschrijvingen).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!