Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen in Europa: bloeding gestelpt

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-12-2022

November 2022 is de vierde maand op rij waarin in Europa positief meer nieuwe auto’s werden ingeschreven dan in dezelfde maand 2021. Maar we zijn nog altijd ver verwijderd van de cijfers van voor Covid. De balans voor 2022 blijft trouwens rood.

In de Europese Unie zijn de inschrijvingscijfers voor november 2022 met 16,3% gestegen ten opzichte van november 2021. Dat komt overeen met 829.527 nieuwe auto's in de 27 EU-landen, volgens cijfers van de ACEA (de Europese vereniging van autoconstructeurs). Maar in november 2019 waren dat meer dan een miljoen exemplaren. Een bewijs dat de markt nog steeds niet hersteld is na de Covid-periode. Dat blijkt ook uit de cumulatieve cijfers voor de eerste 11 maanden. Hoewel november de vierde opeenvolgende positieve maand was, begon het jaar slecht, vooral door vertragingen in de leveringen. Daardoor laat 2022 momenteel een daling met -6,1% optekenen ten opzichte van 2021.

Heel Europa

Als de EVA-landen (IJsland, Noorwegen, Zwitserland) en het Verenigd Koninkrijk bij de EU-cijfers worden opgeteld, bedraagt het aantal inschrijvingen in november meer dan een miljoen (1.014.630). Maar cumulatief is het ook dan rood, met een daling van -5,4%. Sinds januari 2022 zijn in de 30 genoemde Europese landen (geen gegevens voor Malta) 10.196.115 nieuwe auto's ingeschreven, tegenover 10.824.193 in 2021 voor dezelfde periode. In de EU waren er in 2022 minstens 8.359.317 inschrijvingen, tegenover 8.904.430 in 2021. Grote markten zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en het VK deden het goed in november. Ook België volgt deze trend. Denemarken en Finland bleven daarentegen negatief, waardoor ze verder naar beneden gingen.

Volkswagen boven

De grote groepen hebben duidelijk de leiding. Volkswagen versterkte zijn leiderspositie met een sterke stijging in november (+36,4%) en een marktaandeel van 25,1%, terwijl Stellantis stagneerde (-1,1%) met een marktaandeel van 18,1%. Op de derde plaats komt de Renault-groep (zonder Nissan) met 2,1% meer inschrijvingen en een marktaandeel van 10,6%. Qua merken bestond de top 3 in november uit Volkswagen, een sterke leider met een aandeel van 11,3%, gevolgd door Toyota (7,1% aandeel) en Mercedes (5,9% aandeel). Voor de 11 maanden van 2022 liggen de cijfers iets anders, maar de rangschikking van de groepen en merken is vrijwel identiek, met als enige verschil dat Mercedes zijn plaats op de derde trede van het podium moet afstaan aan Peugeot.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten