In de Europese Unie zijn de inschrijvingscijfers voor november 2022 met 16,3% gestegen ten opzichte van november 2021. Dat komt overeen met 829.527 nieuwe auto's in de 27 EU-landen, volgens cijfers van de ACEA (de Europese vereniging van autoconstructeurs). Maar in november 2019 waren dat meer dan een miljoen exemplaren. Een bewijs dat de markt nog steeds niet hersteld is na de Covid-periode. Dat blijkt ook uit de cumulatieve cijfers voor de eerste 11 maanden. Hoewel november de vierde opeenvolgende positieve maand was, begon het jaar slecht, vooral door vertragingen in de leveringen. Daardoor laat 2022 momenteel een daling met -6,1% optekenen ten opzichte van 2021.
Heel Europa
Als de EVA-landen (IJsland, Noorwegen, Zwitserland) en het Verenigd Koninkrijk bij de EU-cijfers worden opgeteld, bedraagt het aantal inschrijvingen in november meer dan een miljoen (1.014.630). Maar cumulatief is het ook dan rood, met een daling van -5,4%. Sinds januari 2022 zijn in de 30 genoemde Europese landen (geen gegevens voor Malta) 10.196.115 nieuwe auto's ingeschreven, tegenover 10.824.193 in 2021 voor dezelfde periode. In de EU waren er in 2022 minstens 8.359.317 inschrijvingen, tegenover 8.904.430 in 2021. Grote markten zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en het VK deden het goed in november. Ook België volgt deze trend. Denemarken en Finland bleven daarentegen negatief, waardoor ze verder naar beneden gingen.
Volkswagen boven
De grote groepen hebben duidelijk de leiding. Volkswagen versterkte zijn leiderspositie met een sterke stijging in november (+36,4%) en een marktaandeel van 25,1%, terwijl Stellantis stagneerde (-1,1%) met een marktaandeel van 18,1%. Op de derde plaats komt de Renault-groep (zonder Nissan) met 2,1% meer inschrijvingen en een marktaandeel van 10,6%. Qua merken bestond de top 3 in november uit Volkswagen, een sterke leider met een aandeel van 11,3%, gevolgd door Toyota (7,1% aandeel) en Mercedes (5,9% aandeel). Voor de 11 maanden van 2022 liggen de cijfers iets anders, maar de rangschikking van de groepen en merken is vrijwel identiek, met als enige verschil dat Mercedes zijn plaats op de derde trede van het podium moet afstaan aan Peugeot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!