Volgens cijfers van ACEA, dat 16 in Europa gevestigde constructeurs vertegenwoordigt, trekt de markt weer wat aan. De markt in de 27 landen van de Europese Unie is in 2022 voor de tweede achtereenvolgende maand positief ten opzichte van 2021. In september bedroeg de stijging 9,6% (+4,4% in augustus). Als we de drie EVA-landen en het Verenigd Koninkrijk toevoegen (+4,6%), bedraagt de stijging +7,9%. Noorwegen ondermijnt enigszins het EVA-resultaat (-5,2%). Terwijl IJsland (+1,8%) en Zwitserland (+6,6%) op de goede weg zijn, gaat Noorwegen in het rood (-18,6%). Binnen de EU zijn de slechtste cijfers voor Slowakije (-9,7%), Denemarken (-8,5%) en Slovenië (-8,5%). Zweden (-2,6%) en Hongarije (-1,1%) waren de enige andere landen met negatieve cijfers in september.
Balans sinds januari
Van begin dit jaar tot nu is het duidelijk dat de goede resultaten van augustus en september, die te maken hebben met leveringen die eind 2021 en begin 2022 werden uitgesteld, de algemene daling van januari tot juli niet kan compenseren. Bijgevolg bedraagt het verschil tussen 2022 en 2021 voor de eerste negen maanden van het jaar -9,9%. Desondanks is de markt voor nieuwe voertuigen nog steeds goed voor 6.784.090 inschrijvingen in de Europese Unie. Als we de andere 4 landen toevoegen, bedraagt de daling -9,7%. In Noorwegen, dat nochtans geroemd wordt om zijn overwegend elektrische markt, is de situatie ronduit ellendig, met een daling van -20,3%. Dat is slechter dan de slechtst presterende EU-landen voor de drie kwartalen tot 2022: Italië (-16,3%), Frankrijk (-11,8%), Duitsland (-7,4%) en Spanje (-7,4%) – allemaal grote markten.
Hoop
Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Alle vier de grote EU-markten zagen hun resultaten van september stijgen. Dat geldt vooral voor Duitsland (+14,1%) en Spanje (+12,7%). Frankrijk (+5,5%) en Italië (+5,4%) blijven nog steeds achter, maar de verkoopsbloeding lijkt te zijn gestopt. Net als in België, waar september positief was, met +16,8%. Van 1 januari tot 30 september 2022 werden 8.271.115 nieuwe auto's ingeschreven in de 31 door de ACEA genoemde landen.
VW aan de leiding
In september heeft het Volkswagen-concern zijn leiderschap geconsolideerd. Voor de eerste negen maanden van 2022 bedraagt het marktaandeel van de Duitse groep 24,5% (25,1% in de EU). Het wordt gevolgd door Stellantis, met 18,9% (20,3% voor dezelfde periode in 2021). De Hyundai-groep heeft een marktaandeel van 9,9% en de Renault-groep (zonder Nissan) 9,3%. Toyota sluit de top 5 af met 7,2% marktaandeel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!