Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen in Europa: herstel

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-10-2022

Na een groene maand augustus volgt september 2022 dezelfde koers op de Europese markt. De jaarbalans staat echter nog steeds in het rood. Maar er is Noorwegen…

Volgens cijfers van ACEA, dat 16 in Europa gevestigde constructeurs vertegenwoordigt, trekt de markt weer wat aan. De markt in de 27 landen van de Europese Unie is in 2022 voor de tweede achtereenvolgende maand positief ten opzichte van 2021. In september bedroeg de stijging 9,6% (+4,4% in augustus). Als we de drie EVA-landen en het Verenigd Koninkrijk toevoegen (+4,6%), bedraagt de stijging +7,9%. Noorwegen ondermijnt enigszins het EVA-resultaat (-5,2%). Terwijl IJsland (+1,8%) en Zwitserland (+6,6%) op de goede weg zijn, gaat Noorwegen in het rood (-18,6%). Binnen de EU zijn de slechtste cijfers voor Slowakije (-9,7%), Denemarken (-8,5%) en Slovenië (-8,5%). Zweden (-2,6%) en Hongarije (-1,1%) waren de enige andere landen met negatieve cijfers in september.

Balans sinds januari

Van begin dit jaar tot nu is het duidelijk dat de goede resultaten van augustus en september, die te maken hebben met leveringen die eind 2021 en begin 2022 werden uitgesteld, de algemene daling van januari tot juli niet kan compenseren. Bijgevolg bedraagt het verschil tussen 2022 en 2021 voor de eerste negen maanden van het jaar -9,9%. Desondanks is de markt voor nieuwe voertuigen nog steeds goed voor 6.784.090 inschrijvingen in de Europese Unie. Als we de andere 4 landen toevoegen, bedraagt de daling -9,7%. In Noorwegen, dat nochtans geroemd wordt om zijn overwegend elektrische markt, is de situatie ronduit ellendig, met een daling van -20,3%. Dat is slechter dan de slechtst presterende EU-landen voor de drie kwartalen tot 2022: Italië (-16,3%), Frankrijk (-11,8%), Duitsland (-7,4%) en Spanje (-7,4%) – allemaal grote markten.

Hoop

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Alle vier de grote EU-markten zagen hun resultaten van september stijgen. Dat geldt vooral voor Duitsland (+14,1%) en Spanje (+12,7%). Frankrijk (+5,5%) en Italië (+5,4%) blijven nog steeds achter, maar de verkoopsbloeding lijkt te zijn gestopt. Net als in België, waar september positief was, met +16,8%. Van 1 januari tot 30 september 2022 werden 8.271.115 nieuwe auto's ingeschreven in de 31 door de ACEA genoemde landen.

VW aan de leiding

In september heeft het Volkswagen-concern zijn leiderschap geconsolideerd. Voor de eerste negen maanden van 2022 bedraagt het marktaandeel van de Duitse groep 24,5% (25,1% in de EU). Het wordt gevolgd door Stellantis, met 18,9% (20,3% voor dezelfde periode in 2021). De Hyundai-groep heeft een marktaandeel van 9,9% en de Renault-groep (zonder Nissan) 9,3%. Toyota sluit de top 5 af met 7,2% marktaandeel.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten