De inschrijvingscijfers van de FOD Mobiliteit & Vervoer en Febiac voor mei 2022 zijn slecht, met een daling van -16,7%. Dat is geen verrassing, de situatie op de automarkt is al enkele maanden gespannen. Na de coronacrisis bemoeilijkt de oorlog in Oekraïne de logistieke stroom van constructeurs nog meer. Boven op het tekort aan halfgeleiders en andere componenten, zijn er ook alle economische en politieke onzekerheden die sommige kopers uit de showrooms weghouden.
Spectaculaire duik
Van januari tot mei bedraagt de daling 16%, met 160.573 inschrijvingen, tegenover 191.265 een jaar geleden. Als we iets verder teruggaan in de tijd, is de achteruitgang nog duidelijker. In mei 2022 werden 29.025 nieuwe auto's ingeschreven. In dezelfde maand in 2019 waren dat er 51.081 en in mei 2018 54.999. Dat is een daling met respectievelijk 43 en 47%... Hieruit blijkt de omvang van de neergang sinds de lockdown in 2020! De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen is in mei 2022 met 20,4% gedaald ten opzichte van mei 2021 en met 30,4% sinds het begin van het jaar.
Duitse top drie
BMW blijft zijn positie als marktleider behouden, vóór Volkswagen. Voor de maand mei wordt de derde trede van het podium ingenomen door Mercedes, terwijl die plek in totaal wordt ingenomen door Peugeot. In de top 10 voor het jaar vinden we ook Audi, Renault, Toyota, Citroën, Kia en Volvo. Porsche staat 20e, net voor Tesla. En Lynk&Co staat met zijn huurformule op de 29e plaats, tussen Polestar en SsangYong.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!