Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Europese inschrijvingen september 2021: de daling zet door

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-10-2021

De maand september was opnieuw een zware klap voor de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in Europa, met een daling van 23,1% vergeleken met 2020. Vooral de chiptekorten spelen de sector parten.

Volgens de ACEA lag het aantal inschrijvingen in september 2021 23,1% lager dan in 2020, het laagste totaal voor een maand september sinds 1995. Deze daling heeft ook een impact op de algemene resultaten over de eerste negen maanden van het jaar. Hoewel de markt 'positief' blijft met een stijging van 6,6% ten opzichte van 2020, blijven de inschrijvingen in de Europese Unie - zonder het Verenigd Koninkrijk - lager dan oorspronkelijk voorspeld. De belangrijkste reden voor de dramatische daling van september is het aanhoudende tekort aan elektronische chips, of halfgeleiders.

Hyundai, Kia en DS in de lift

In het algemeen worden alle constructeurs getroffen door het tekort aan elektronische chips, zij het in verschillende mate. Sommige merken doen het echter beter dan andere. Te beginnen met het Koreaanse duo Hyundai-Kia, dat respectievelijk met 4,5% en 23,2% is gestegen, terwijl DS het erg goed doet met een stijging van 9,2% ten opzichte van september 2020. Hyundai-Kia, met een totale stijging van 13,1%, is de enige grote groep die in Europa vooruitgang boekt. De leider, de Volkswagen-groep, liet een daling van 27,7% optekenen. Stellantis doet het nog slechter met een daling van 29,9%, Daimler zit zelfs met een ineenstorting van 43% (Mercedes -45,5% en Smart +10,2%).

Voor de eerste negen maanden van het jaar blijven de resultaten echter over het algemeen relatief positief. Marktleider Volkswagen Groep schreef 8,1% meer voertuigen in dan in 2020 met 1.818.849 wagens, vóór Stellantis (1.538.842, +8,3%). Op de derde plaats komt de Renault-groep met een daling van 6,5% (812.570 ingeschreven auto's). De Aziaten deden het het best met Hyundai/Kia (+22,6%) en Toyota/Lexus (+19,8%).

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten