Volgens de ACEA lag het aantal inschrijvingen in september 2021 23,1% lager dan in 2020, het laagste totaal voor een maand september sinds 1995. Deze daling heeft ook een impact op de algemene resultaten over de eerste negen maanden van het jaar. Hoewel de markt 'positief' blijft met een stijging van 6,6% ten opzichte van 2020, blijven de inschrijvingen in de Europese Unie - zonder het Verenigd Koninkrijk - lager dan oorspronkelijk voorspeld. De belangrijkste reden voor de dramatische daling van september is het aanhoudende tekort aan elektronische chips, of halfgeleiders.
Hyundai, Kia en DS in de lift
In het algemeen worden alle constructeurs getroffen door het tekort aan elektronische chips, zij het in verschillende mate. Sommige merken doen het echter beter dan andere. Te beginnen met het Koreaanse duo Hyundai-Kia, dat respectievelijk met 4,5% en 23,2% is gestegen, terwijl DS het erg goed doet met een stijging van 9,2% ten opzichte van september 2020. Hyundai-Kia, met een totale stijging van 13,1%, is de enige grote groep die in Europa vooruitgang boekt. De leider, de Volkswagen-groep, liet een daling van 27,7% optekenen. Stellantis doet het nog slechter met een daling van 29,9%, Daimler zit zelfs met een ineenstorting van 43% (Mercedes -45,5% en Smart +10,2%).
Voor de eerste negen maanden van het jaar blijven de resultaten echter over het algemeen relatief positief. Marktleider Volkswagen Groep schreef 8,1% meer voertuigen in dan in 2020 met 1.818.849 wagens, vóór Stellantis (1.538.842, +8,3%). Op de derde plaats komt de Renault-groep met een daling van 6,5% (812.570 ingeschreven auto's). De Aziaten deden het het best met Hyundai/Kia (+22,6%) en Toyota/Lexus (+19,8%).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!