Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Ford Mustang I (1965-1973)

Geschreven door Steven Appelmans op 01-06-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Ford Mustang I (1965-1973).

Eerst even een paar rechtzettingen. Te beginnen met de typeaanduiding, want het model van eerste druk is eigenlijk de tweede generatie. De allereerste Ford Mustang was namelijk een open duozitter met middenmotor. Maar gezien die nooit voorbij zijn conceptstadium geraakt is, doopte de geschiedenis voor het gemak de vanaf 1965 verkochte Pony maar als nummer 1.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Bemerking twee is dat we, anders dan zijn geboorteakte aangeeft, niet verderkijken dan 1968. Vanaf dan loopt het leven van de Ford Mustang parallel met dat van Elvis: hij werd alleen maar vetter en - naar onze bescheiden mening - lelijker. Geen vrees, de eerste 18 maanden van zijn carrière sleet het Blauwe Ovaal liefst 1 miljoen exemplaren van de Ford Mustangs. Een groot deel daarvan leeft nu nog steeds, waardoor er keuze te over is.

Waar moet je op letten?

We gaan best ver terug in de tijd, wat een recht evenredige verlenging geeft van je checklist. Om te beginnen dien je een keuze te maken naar koets- en motortype. Zo vraagt een hardtop om extra roestinspectie tussen de koffer en de achterruit, terwijl bij een cabrio vooral de kap aandacht vraagt. Aangezien de Ford Mustang technisch vrij simpel in elkaar zit, werd (en wordt) er nogal vaak mee geprutst. Omgebouwde exemplaren (vooral motorisch) zijn dan ook geen uitzondering.

Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je maar weet wat ermee is gebeurd. Het VIN-nummer en dataplaatje (dat laatste zit normaal op de bestuurdersdeur) geven weer hoe de Ford Mustang van de band is gerold. Even googlen ontcijfert beide codes, waarna je meteen weet hoe ‘origineel’ het exemplaar is dat voor je neus staat. Al kan dat, alweer voor de motor, evenzeer middels een snellere, visuele toets: tel het aantal wielbouten. Een zescilinder had er vier per velg, een V8 zes. Staat er dus een achtcilinder geadverteerd met een kwartet moeren, dan weet je meteen hoe laat het is.

Hoeveel mag dat kosten?

Dat hangt wat af van het type Ford Mustang je wil. Een hardtop met een zes-in-lijn is een pak goedkoper dan Eleanor, zijnde de iconische Shelby GT500 Fastback uit de laatste "Gone in 60 Seconds". Prijzen schommelen daardoor tussen 10.000 en 100.000 euro (met hier en daar enkele uitschieters ver daarboven). Het hangt er dus maar vanaf hoe groot je budget is en/of hoeveel tijd je uit wil trekken voor je ‘project’.

Nog dit: wie liever zijn Ford Mustang rechtstreeks in de States gaat halen, doet er goed aan die te importeren via Nederland. Daar gelden immers geen invoerrechten op auto’s ouder dan 30 jaar, terwijl je er evenzeer maar 6 procent btw hoeft neer te tellen.

Is er een leuk alternatief?

Dat gaat van de Dodge Challenger over een Chevrolet Camaro tot een Plymouth Barracuda, al zijn die vaak schaarser en duurder. Je kan natuurlijk altijd een Europese variant overwegen, we denken dan spontaan aan de Ford Capri of Opel Manta, maar die moeten het dan weer stellen zonder de flair van het origineel.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten